Valse getuige

Zaterdag, 21 augustus, 2021

Geschreven door: Karin Slaughter
Artikel door: Richtje Scholtmeijer

Spannend en meeslepend, maar niet herkenbaar

[Recensie] Valse getuige van Karen Slaughter vertelt het verhaal van twee zussen, Leigh en Carrie, die opgroeiden in een achterstandswijk in Atlanta in de Verenigde Staten en in hun tienerjaren een groot misdrijf begaan. Even lijken ze er mee weg te komen, het leven van de twee zussen gaat verder terwijl ze beide geheel andere wegen bewandelen. Leigh wordt een succesvolle advocaat, Carrie een junkie die aan de rand van de afgrond staat. Maar dan wordt het 2020: het hoogtepunt van de corona pandemie en moet Leigh een cliënt verdedigen die wordt van verdacht van verkrachting. En die cliënt blijkt te weten wat er de nacht van het misdrijf  gebeurd is. Wat volgt is een spannend verhaal waarin Leigh en Callie koste wat kost proberen hun geheim verborgen te houden.

Om dan maar meteen te beginnen met die corona pandemie, die is alom vertegenwoordigd in het boek. Wie graag een boek leest om aan de werkelijkheid te ontsnappen, kan dit boek beter links laten liggen. De vele beschrijvingen van een personage dat een mondkap op of af zet hadden wel achterwege kunnen gelaten, ze voegen nauwelijks wat toe aan het verhaal.

In het boek wordt de nodige kritiek op Amerika gegeven, voornamelijk op de verschillen tussen arm en rijk. Die kritiek is niet heel subtiel: Leigh is advocaat bij een groot bureau, Callie is verslaafd aan pijnstillers en zonder vaste woonplaats. De gigantische verschillen maken het wel vanaf het begin een spannend verhaal, maar als Slaughter daadwerkelijk misstanden wil aanduiden met haar boek, is het verschil tussen de zussen misschien wat te groot: de gemiddelde lezer zal zich in geen van beide zussen herkennen. Dit maakt de boodschap een stuk minder impactvol.

Sowieso valt in dit boek de extremen op. Leighs baas is niet zomaar rijk en belangrijk, hij heeft zijn eigen verdieping in het kantoor. De moeder van de beide zussen is niet zomaar een slechte moeder, ze slaat haar kinderen en laat ze vanaf jonge leeftijd alleen achter. De zussen groeien niet zomaar in een arme wijk op, hun wijk was bezaaid met leegstaande huizen met drugshandelaren en -gebruikers. Al deze extremen maken het boek wat oppervlakkig en afstandelijk. Het zal voor de gemiddelde (Nederlandse) lezer niet makkelijk zijn een punt van herkenning te vinden.

Waar Slaughter echter wel meester in is, en waar dit boek van getuigt, is het opbouwen en vasthouden van spanning. De verhaallijnen van Leigh en Cally wisselen elkaar af en telkens wordt op een hoogtepunt van perspectief gewisseld, zodat je wel moet blijven lezen om te weten wat er verder gebeurd. Het einde van het boek wordt zorgvuldig naar toe gewerkt en het laatste hoofdstuk is groots, meeslepend en verrassend. Het is meer dan duidelijk dat Slaughter weet wat ze doet als het gaat om meeslepend schrijven en spanning opbouwen.

Valse getuige is niet een boek dat je per se gelezen moet hebben, maar voor iedereen die behoefte heeft aan een gewoon spannend boek, is dit wel een aanrader. Verwacht geen verfrissende inzichten of een verbrede horizon, maar voor een aantal uur vermaak is dit boek prima.

—