Valse leugens

Zaterdag, 12 september, 2020

Geschreven door: Amy Lloyd
Artikel door: Denise de Groot

Raadselachtige crimineel vecht tegen terugval

[Recensie] Veel thrillers beginnen met een moord of een verdwijning. Tijdens het lezen ben je dan op zoek naar de dader. Valse leugens lees je echter vanuit het perspectief van een crimineel. Je volgt het verhaal van Charlotte, die vervroegd is vrijgelaten uit een kliniek. Je bent niet aan het zoeken naar de dader, maar naar de daad.

Ik vind dit een verrassende hoek om het verhaal mee te beginnen. Hierdoor is de kans wel groter dat er minder spanning is, maar Amy Lloyd zorgt voor genoeg spanning in haar verhaal. Zij heeft al meerdere thrillers op haar naam staan. De meeste zijn nog niet vertaald in het Nederlands. Ze is bekend geworden omdat ze in 2016 The Daily Mail Bestseller Competition won voor haar eerste boek The Innoncent Wife. De Nederlandse titel is De onschuld zelve

Een nieuwe identiteit

Charlotte wil het verleden achter zich laten. Je komt er al snel achter dat zij vroeger iets slechts heeft gedaan en nu een nieuwe identiteit heeft. Het verhaal grijpt je vanaf het begin aan, omdat je wil weten wat zij heeft gedaan waardoor zoveel mensen haar haten. Ook merk je dat ze in oude patronen valt die haar diep in de problemen hebben gebracht. Het verhaal lees je vanuit twee perspectieven. Namelijk uit het perspectief van Charlotte en uit het perspectief van Sean. Daarbij verschilt het ook nog of je over het verleden leest of over het heden. Doordat alles vanuit verschillende kanten beschreven wordt, krijg je een steeds completer beeld.

Er heerst geen direct gevaar, omdat je leest over een crimineel die haar leven weer op het rechte pad probeert te brengen. Charlotte is niet gewelddadig. Toch is op de achtergrond de spanning volop aanwezig. Je hoopt dat Charlotte geen terugval krijgt. Dit wordt haar moeilijk gemaakt omdat Sean haar volgt, degene die meer te maken heeft met de gruwelijke misdaad die ze ooit begon. Je weet ook niet zeker of Sean slecht is. Door deze onduidelijkheid heerst er een constante spanning in het boek, ook al is er geen acute dreiging.

Valse leugens gaat vooral over de psychische problemen van Charlotte, die moet je als lezer dus wel interessant vinden. Op een gegeven moment vond ik dat het verhaal er te lang op doorging. Ondanks dat zou ik dit boek wel aanraden en ben ik benieuwd naar andere boeken van Amy Lloyd.