Van haver tot gort

Zaterdag, 12 januari, 2019

Geschreven door: Ingrid Hofstra
Artikel door: Natascha van der Stelt

Paprecepten en niet alleen voor het ontbijt

[Recensie] Voor Ingrid Hofstra is pap het ultieme comfort food dat je op ieder moment van de dag kunt eten. Met pap bedoelt ze overigens niet alleen het kommetje havermoutpap waar velen ´s ochtends mee ontbijten maar ook hartige gerechten zoals risotto, linzenstoof en paella. In haar boek Van haver tot gort verzamelde ze 60 recepten voor pap, zowel zoet als hartig.

De recepten zijn gerangschikt volgens de seizoenen en dat geeft mooie verrassingen bij het doorbladeren van het boek. Winter, het eerste hoofdstuk, begint met een zoete vanilleroggepap, waarna een hartige polenta met gehaktballetjes volgt, dan weer een paar zoete gerechten, havermout en Balinese zwarte rijstpudding die gevolgd worden door twee hartige gerechten, Japanse ochazuke en risotto. Deze afwisseling tussen zoet en hartig, verschillende soorten graan en tussen verschillende internationale keukens zie je in het hele boek terug.

Naast bekende papgerechten met vertrouwde combinaties vind je in Van haver tot gort ook gerechten die je flink uit je comfortzone halen. Wat te denken van gezouten havermout met blauwebessencompote, pruim en amandelpasta; gebakken roggepap; vanilleroggepap met geraspte wortel, sinaasappel en warme appel (en chocolade).

Alle gerechten zijn smaakvol gefotografeerd door Ingrid Hofstra zelf. Her en der zijn prachtige sfeerfoto’s opgenomen. Dit alles maakt het boek een genot om te bekijken. De vormgeving van het boek is rustig zonder dat het saai wordt. Het is vooral overzichtelijk.

De recepten in Van haver tot gort zijn prima uitvoerbaar, ook voor koks met wat minder ervaring, omdat er weinig ingewikkelde kooktechnieken worden toegepast. Dat is het grote voordeel van pap koken. De bereiding bestaat vooral uit ingrediënten snijden, af en toe iets bakken en vervolgens alle ingrediënten in een pannetje laten koken tot het pap is.

De verkrijgbaarheid van sommige ingrediënten kan lastig worden. Zo zullen witte aalbessen, horchata, gevriesdroogde frambozen, duindoornbessen, kimchi en tamari niet bij iedere supermarkt te koop zijn en wellicht om een internetspeurtocht vragen. Voor een volgende druk/uitgave is het wellicht aan te bevelen om van ‘exotische’ ingrediënten, zoals horchata en tamari, een lijstje te maken met een uitleg wat het is en waar het te koop is.

Dankzij de veelzijdigheid in recepten in Van haver tot gort is er voor ieder moment van de dag en ieder seizoen een passend kommetje warme pap.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl