Woensdag, 31 juli, 2019

Geschreven door: Berg, Ton van den
Artikel door: Slechte, Henk

Van Stadsie tot stad

Utrecht 1950-1975

[Signalering] Dit boek geeft een indringend beeld van de ontwikkeling van Utrecht tussen 1950 en 1975. De auteurs laten met veel foto’s en interessante teksten zien hoe de slaperige provinciestad veranderde in wat ze noemen “het centrum van het land”. Ze vertellen hoe annexaties en nieuwbouw Utrecht snel groter maakten. Maar ook hoe de auto de stad binnendrong en een Duits verkeersbureau het onzalige voorstel deed de singels te dempen en te vervangen door een vierbaansrondweg om de binnenstad, wat gelukkig slechts op Ă©Ă©n – maar wel heel ongelukkige – plek gebeurde. Natuurlijk is de komst van Hoog Catharijne en de reactie van de Utrechters daarop een spannend hoofdstuk, maar wel een met een bijzondere conclusie: de verdwijning van de auto uit de binnenstad en het herstel van de sfeer dankzij de komst van het beton… En als uitsmijter verwierf er ook nog een Utrechter uit Wijk C wereldfaam: Anton Geesink. Tot zover een boeiend en informatief boek.

Eén onderwerp ontbreekt pijnlijk: de studentenstad. Uitgerekend in de periode 1950-1975 veranderde de rol van de universiteit en daarmee die van de studenten in het stadsleven. De universiteit democratiseerde in de jaren ’60, waardoor er veel meer studenten met zeer verschillende achtergronden naar Utrecht kwamen, ook veel uit het buitenland. Het aantal studenten nam zo snel toe dat de instituten naar de Uithof buiten de stad vertrokken en dat in en aan de rand van de stad een nieuw fenomeen verscheen, de studentenflat. Door deze ontwikkelingen veranderde het studentenleven, en ook dat had grote invloed op de levendigheid van de Utrecht.

Een compliment voor de originele manier om de hoofdstukken te introduceren, met een foto en de – onleesbare – tekst van de eerste pagina. Dat prikkelt om snel naar het wel leesbare hoofdstuk te gaan.

Eerder verschenen in Geschiedenis Magazine