Vanochtend vroeg vertrokken

Zaterdag, 4 november, 2017

Geschreven door: Kate Atkinson
Artikel door: Joop Liefaard

Kind kopen

[Recensie] Vanochtend vroeg vertrokken is de vierde misdaaroman die Kate Atkinson heeft geschreven rondom de figuur van de prive-dtective Jackson Brodie.

Tracy Waterhouse is een gezette vijftiger, verstokte vrijgezel,  ex-politievrouw en nu hoofd van de beveiliging van een winkelcentrum in Leeds.  Daar ziet zij moeder en prostituee Kelly Cross haar vierjarig dochtertje Courtney nogal hardhandig met zich meesleuren. Tracy, die deze Kelly Cross nog kent van de tijd dat zij bij de zedenpolitie werkte, krijgt medelijden met kind en koopt het voor 3000 pond . En plotseling moet zij zich gedragen als moeder die geen enkele ervaring heeft.

De gebeurtenis wordt gadegeslagen door Mathilde Squires, een oudere en dementerende actrice, die een rol speelt in een populaire Engelse detectiveserie. Door haar dementie nadert het einde van haar deelname aan de serie met rasse schreden.

Ex-politieman Jackson Brodie en nu prive-detective heeft de opdracht om meer te weten te komen over de ouders van een vrouw die in Nieuw Zeeland woont en die als klein meisjes in Leeds werd geadopteerd. Brodie komt in Leeds in het bezit van een hondje waarover hij zich ontfermt.

Dit zijn drie van meerdere verhaallijnen die Kate Atkinson heeft gebruikt om het boek Vanochtend vroeg vertrokken te schrijven. In het begin van het boek komen die verhaallijnen erg onsamenhangend over en heb je geen idee welke kant zij op wilt en dat is aanvankelijk verwarrend. Maar als de samenhang vorm begint te krijgen en alle puzzelstukjes op hun plaats gaan vallen, zit je ineens midden in een uitermate verslavend boek dat heel knap in elkaar zit. Aan het einde komen alle verhalen bij elkaar en blijft er niet een raffelig stukje over.

Kate Atkinson schrijft heel erg mooi en intelligent. Zij construeert een wervelend plot om een brute moord van 30 jaar geleden en de wens van de vrouw uit Nieuw Zeeland om meer over haar afkomst te willen weten. Met enkele woorden zet zij een personage levensecht neer. Jackson Brodie, de altijd zoekende detective,  Tracy Waterhouse, de bulldozer die haar leven ineens helemaal ziet veranderen en Mathilde Squires die haar wereld ziet verschrompelen tot herinneringen en onbegrijpelijke klanken, worden echte mensen.

Kate Atkinson heeft met Vanochtend vroeg vertrokken een puike en meeslepende misdaadroman geschreven die als enige minpunt het onsamenhangende begin heeft. Aanbevolen.

Eerder verschenen op mijnboekenblog.com

Life After Life