Vanuit het duister

Zaterdag, 8 januari, 2022

Geschreven door: Eva Björg Aegisdóttir
Artikel door: Joop Liefaard

Trage IJslandse thriller die eerder intrigeert dan shockeert

[Recensie] Na een aantal jaren in Reykjavik te hebben gewoond keert rechercheur Elma terug naar haar geboorteplaats Akranes in de hoop een nieuwe start te kunnen maken, nadat een tragische gebeurtenis haar leven op de kop heeft gezet. Veel tijd om te acclimatiseren heeft zij niet, want bij de vuurtoren van het stadje wordt het dode lichaam van een vrouw ontdekt. Elma wordt samen met haar collega Sævar belast met het onderzoek. Naarmate het vordert ontdekken zij dat er geheimen bestaan waarvan sommige mensen vinden dat die beter niet ontrafeld kunnen worden.

Ritme in het verhaal
Vanuit het duister is het eerste deel in de Verboden IJsland-serie en het debuut van Eva Björg Ægisdóttir. Voor dit debuut ontving zij de Blackbird Award, de prijs voor het beste IJslandse thrillerdebuut van het jaar. Het originele verhaal is goed geschreven en boeit vanaf de eerste bladzijden. De vertaling is van Willemien Werkman. Er zit een prima ritme in het verhaal. Niet echt snel, eerder langzaam, maar het heeft diepte. Over alles wat op papier staat is goed nagedacht. Je leert de personages goed kennen en je krijgt een mooi beeld van de omgeving waar het verhaal zich afspeelt.

Elma is een sympathieke, sterke vrouw die weer zin en richting aan haar leven moet zien te geven. Dat soms moeilijke proces wordt goed en met veel gevoel beschreven, zonder dat dit het misdaadverhaal overheerst. Door deze extra laag wint het verhaal aan kwaliteit en diepgang.

Er zijn twee verhaallijnen waarvan de belangrijkste gaat over het onderzoek. Het is goed opgebouwd en kent een aantal interessante plotwendingen. Het is vanaf het begin al duidelijk dat dit onderzoek niet eenvoudig zal zijn, want mensen die op de een of andere manier het slachtoffer hebben gekend of een rol in haar leven hebben gespeeld, zijn spaarzaam met het delen van informatie.

Gruwelijke gebeurtenissen tijdens de jeugd
De tweede verhaallijn vertelt over de gruwelijke gebeurtenissen tijdens de jeugd van een meisje. Eva Björg laat in deze passages zien dat zij een getalenteerd schrijfster is. De details zijn nergens schokkend en geven je ook geen ongemakkelijk gevoel, maar je weet heel goed waar zij het over heeft.

Het verhaal is niet echt spannend maar wel uitermate boeiend. Je wilt graag weten hoe de gruwelen uit het verleden hun weerslag vinden in het heden, met als resultaat een koelbloedige moord. Dit dwingt je om door te blijven lezen. Vanuit het duister is een verdienstelijk debuut. Eva Björg Ægisdóttir heeft met Elma als protagoniste een uitstekende keuze gemaakt en in combinatie maar haar schrijftalent ziet de verdere ontwikkeling van deze serie IJslandse thrillers er veelbelovend uit.

Eerder verschenen op Pagina 85