Verdraaid

Zaterdag, 13 juni, 2020

Geschreven door: Steve Cavanagh
Artikel door: Paula van Mourik

Verdraaid goed doordachte thriller

[Recensie] Een waarschuwing vooraf is wel noodzakelijk, want als je dit boek hebt gelezen, zal je beseffen dat de waarheid anders is dan gedacht. Maria is sinds twee jaar getrouwd met Paul Cooper. Een pril huwelijk, maar wel een huwelijk dat al flinke barsten vertoont. Op de plaatselijk golfclub ontmoet ze Daryl die daar als ober werkt. Omdat Paul vanwege zijn werk veel van huis is en Maria zich vaak alleen en onbegrepen voelt, gaat ze een relatie aan met Daryl. Wanneer Maria erachter komt dat Paul er een tweede leven op na houdt, is voor haar de maat vol. Ze bedenkt een plan om Paul terug te pakken waarna ze een nieuw leven met Daryl kan beginnen. Maar Maria kan niet voorzien welk drama haar te wachten staat.

Verdraaid begint met een veelbelovende proloog dat de nieuwsgierigheid naar het boek alleen maar doet toenemen. Het is een snikhete dag in Los Angeles en de verteller bevindt zich in een grote menigte, klaar om te doen wat hij moet doen. Vraag is of hem dat gaat lukken. Vervolgens springt het verhaal vier maanden terug in de tijd. Pas tegen het eind van het boek gaat het verhaal verder waar het bij de proloog is gestopt.  Was het toen al een spannend verhaal, hierna wordt het nog meer een actiethriller.

Angstvallig geheim

Rode draad in het verhaal is bestsellerauteur J.T. LeBeau. Hij staat al jarenlang met zijn thrillers aan de top, maar houdt zijn ware identiteit angstvallig geheim. Waarom is voor iedereen een raadsel. Slechts enkelen kennen zijn ware identiteit.

Foodlog

In Verdraaid worden verschillende verhaallijnen uitgewerkt. Naast Maria, Paul en Daryl maakt de lezer ook kennis met sherrif Abraham Dole. Samen met zijn collega Sue en nog twee andere hulpsheriffs vormt hij de politiemacht van het rustige stadje Port Lonely. Jaren geleden was Dole betrokken bij het onderzoek van een jonge vrouw die hij uit het afvoerkanaal onder de waterval had gehaald. Niemand had zich voor het meisje gemeld en zij was niet als vermist opgegeven. Ondanks dat het dossier gesloten is, kan en wil Dole de zaak niet loslaten.

Verdraaid bevat een flink aantal plottwists die je telkens in verwarring brengen. Dat begint al zodra je het boek openslaat en het voorwoord van de auteur leest. Daarin geeft hij aan dat dit zijn laatste boek zal zijn. Jammer, want Cavanagh is een verdraaid goede auteur. Of bedoelt hij dat niet? Verdraaid is zeer ingenieus bedacht door de auteur. Het is een pageturner die moeilijk valt weg te leggen. Het eind is fenomenaal en zal je nog lang blijven heugen. Want hoe zit het nu eigenlijk?