Verhalen en recepten uit de keuken van Jeroen Bosch

Donderdag, 9 januari, 2020

Geschreven door: Lizet Kruyff, Jeroen Thijssen
Artikel door: Vera Weterings

Ten tijde van Jeroen Bosch bestonden nog niet veel kook- of receptenboeken. Pas in de loop van de dertiende en veertiende eeuw verschenen in West-Europa de eerste manuscripten met recepten. Dit waren beknopte lijsten met ingrediënten zonder hoeveelheden, volgorde van bereiding, bereidingswijze of bak- en kooktijden. Desalniettemin weten we toch voldoende over de eetcultuur ten tijde van Jeroen Bosch. Die kennis hebben we verkregen door het bestuderen van schilderijen, prenten, handschriften, archeologisch vondstenmateriaal en andere historische bronnen.

[Recensie] In Puntneuzen & kersenpitten nemen journalist en schrijver Jeroen Thijssen en culinair historica Lizet Kruyff de lezer mee naar de tijd van de legendarische schilder Jeroen Bosch, het vijftiende-eeuwse Den Bosch. Thijssen gebruikt beelden en personages uit het werk van Jeroen Bosch als basis voor zijn verhalen. Zo krijgt de lezer een inkijkje in het leven ten tijde Jeroen Bosch. Elk verhaal wordt door Kruyff voorzien van achtergrondinformatie en een recept. Zo wordt het verhaal over het eiervrouwtje begeleid met een recept van gevulde eitjes, oftewel gecloven nonnen.

Het recept van de witte kip met granaatappelsaus is mijn persoonlijke favoriet. Het gerecht is niet alleen heerlijk, maar er zit ook een mooi verhaal achter de granaatappel. Zo heeft het woord ‘granaatappel’ zijn oorsprong in het oud-Franse pomme-grenade, oftewel appel vol met zaden. Met die kennis op zak is het ook niet zo verwonderlijk dat de granaatappel vaak in verband gebracht wordt met vruchtbaarheid. Daarbij is de granaatappel ook populair vanwege zijn heerlijke smaak en medicinale eigenschappen. In het middeleeuws Den Bosch werd de granaatappel gebruikt om bakwerk mee te versieren en zijn ze ook in beerputten teruggevonden.

Het boek is opgebouwd als een middeleeuws banket met eerst wat kleine hapjes, dan de gestoofde en gekookte gerechten, vervolgens het gebraad en tot slot wat zoetigheid. Het geheel is uniek vormgegeven met een speelse kadering, vele details uit het werk van Jeroen Bosch en prachtige voedselfotografie om je vingers bij af te likken.

Eerder verschenen op Hereditas Nexus