Zaterdag, 2 januari, 2021

Geschreven door: Ram, Roƫll de
Artikel door: Veen, Evert van der

Verliefd op Nederland

De meest bijzondere plekken dicht bij huis

[Recensie] Het boek Verliefd op Nederland van de oprichter van reisblog WeAreTravellers, Roƫll de Ram, is een warm pleidooi om in eigen land op stap te gaan. De teksten zijn uitnodigend en stimuleren door inhoud en sfeer om er op uit te trekken want ons land biedt meer dan genoeg verrassende, boeiende, onbekende plekken en plekjes die meer dan de waard zijn om eens te bezoeken

De auteur weet waarover ze praat: als oprichtster van een reisblog heeft ze veel praktische ervaring.

Verliefd op Nederland is aantrekkelijk vormgegeven en door de heldere lay-out leest het bijzonder prettig. Onderaan staan steeds enkele pakkende suggesties voor onder andere een overnachting ter plaatse.

Uiteraard komen de gebruikelijke toeristische bestemmingen aan bod maar in het hoofdstuk Dagje strand komen ook de Friese plaatsen Lemmer en Mirns, gelegen aan het IJsselmeer, aan bod. Dat is een keuze die je niet direct zou verwachten maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het wel terecht is. De Friese kuststreek aan het IJsselmeer is vanaf Lemmer tot aan Makkum een prachtige bestemming met fraaie stadjes. Vooral op de fiets ervaar je het landschap hier op zā€™n mooist en dan is het verrassend om te ontdekken dat de uiterste zuidwesthoek van Friesland richting Gaasterland licht glooit. Bijzonder fraai!

Bazarow

In het hoofdstuk over musea Kunst kijken zijn er ook items die minder in de publieke belangstelling staan zoals kunstwerken in de openlucht in Apeldoorn, Leeuwarden, IJmuiden, Joure en Lelystad.

Er is een sfeervol hoofdstuk over dieren in het wild in ons land, met prachtige fotoā€™s. Het gehele boek is overigens van mooi fotomateriaal voorzien waarin de lokale sfeer goed naar voren komt. Mede hierdoor wordt de lezer geprikkeld om dit zĆ©lf te gaan zien.

In het hoofdstuk Tulpen & pluktuinen is er aandacht voor de bollenvelden en naast de meest bekende plekken waar deze te vinden zijn, worden ook de Noordoostpolder en Goeree-Overflakkee genoemd. De eerste heb ik zelf wel eens gezien en hier is in het voorjaar inderdaad veel te beleven. De provincie promoot dat ook actief. Er worden zelfs rondvluchten aangeboden. Dat er in Zeeland ook bollenvelden zijn, is nieuw voor mij.

Aardig is het hoofdstuk Local food (waarom heet dit niet gewoon op zā€™n Hollands ā€˜streekgerechtenā€™ ?) en veel daarvan is wel bekend. Nieuw voor mij zijn de Twentse Kozak, vergelijkbaar met een mergpijpje, de Arnhemse meisjes, knapperige ovale koekjes, en de Utrechtse domtorentjes, grote chocoladebonbons met een afbeelding van de Dom.

Ons land telt 1300 kastelen en 1200 molens zo valt in andere hoofdstukken te lezen. In een ander hoofdstuk wordt ons Unesco werelderfgoed gepresenteerd. In het hoofdstuk Op pad in de natuur komen uiteraard veel bekende natuurgebieden aan bod maar verrassend is ā€“ voor mij althans ā€“ ā€™t Roegewold in Groningen en bijzonder is ook de vermelding van het Amsterdamse Bos.

Andere hoofdstukken besteden aandacht aan het water, de eilanden en de winter. Het hoofdstuk Bijzonder overnachten noemt leuke mogelijkheden als een kampeervlot, bajes, vliegtuig, brugwachtershuisje en watertoren.

Een mooi boek om nu aan te schaffen en plannen te maken voor het komende seizoen!