Vertrouwen of verliezen

Zaterdag, 14 mei, 2022

Geschreven door: Wendy Brokers
Artikel door: Demi Stein

Een liefde zoals die van opa en oma

[Recensie] Noortje is single. Noortjes oma heeft altijd gezegd dat je hart wel weet wie je ware liefde is, als je diegene ontmoet. Maar na een mislukte relatie en hopeloze dates, weet Noortje niet of zij ooit nog geluk gaat hebben in de liefde.

Dan staat ineens de knappe neef van haar buurvrouw voor haar deur en hij weet direct al voor hartkloppingen te zorgen bij Noortje. Maar wie is deze man eigenlijk echt en is hij wel te vertrouwen?

Insta-love
Zoals in de achterflap al wordt verklapt voelt Noortje haar hart sneller slaan wanneer Matt voor de deur staat. De relatie ontwikkelingen in dit verhaal gaan dan vervolgens ook zo snel, dat het ongeloofwaardig overkomt. Uiteraard kan je verliefd raken op het eerste gezicht, maar de auteur heeft de vervolgstappen in dit boek zo snel uitgewerkt dat het gehaast en onrealistisch is.

De hoofdpersonages in dit boek zijn daarnaast knap, slank en sexy. Terwijl andere personages dat niet zijn, waar flink de nadruk op gelegd wordt. Het voelde daarom aan alsof de hoofdpersonages perfect zijn, maar de anderen allemaal niet. Daarbij komt het over alsof een kalende man met een bierbuikje er niet toe doet, vanwege zijn uiterlijk. In een tijd waarin we streven om iedereen te accepteren om wie hij/zij is, is het niet passend om in een verhaal zo de nadruk op uiterlijke kenmerken te leggen en daarin groot onderscheidt te maken van wat ‘goed’ en ‘slecht’ is.

Wendy Brokers beschrijft in dit boek ook een aantal seksueel getinte scenes. De cover ziet er heel lief en onschuldig uit, maar niets is minder waar. Dit is niet geschikt voor de gevoelige oogjes. De scenes kwamen wat vroeg, maar dat is tegenwoordig niet raar meer en daarom niet ongeloofwaardig. De beschrijving van de scenes zelf zijn leuk gedaan, respectvol, realistisch en Brokers weet er zelfs een stukje humor in te verwerken. Een onderdeel van het boek wat goed uitgewerkt is.

Wendy Brokers is een Nederlandse roman auteur en debuteerde in 2017 met haar boek Geluk bij een ongeluk, inmiddels weten veel feelgood liefhebbers haar verhalen te vinden.

Een ander goed uitgewerkt onderdeel in dit boek is de relatie tussen Noortje en haar familie. Noortje haar oma kampt met dementie en Brokers laat dit goed naar voren komen. Het geeft een kijkje in het leven van waar een familie mee te maken krijgt wanneer een dierbare gediagnosticeerd is met dementie. Deze verhaallijn geeft het boek diepgang, het is rauw, maar een prettige afwisseling op het liefdesverhaal tussen Matt en Noortje.

De opbouw van het verhaal heeft, zoals ik al eerder aangaf, een erg hoog tempo. Verder zijn de ontwikkelingen tussen Noortje en Matt erg voorspelbaar, wat jammer is. Het zorgt ervoor dat er in het boek weinig een verassing blijft, waardoor het leesplezier minder is.

De schrijfstijl van Brokers is erg prettig. Het is gedetailleerd, goed te volgen en ze verwerkt regelmatig humor in het verhaal, waardoor het geheel als luchtig ervaren kan worden en gelezen kan worden zonder al te veel inspanning.

Vertrouwen of verliezen is het vierde uitgebrachte feelgood verhaal van Wendy Brokers, die echter al sinds 2014 in de maak is. Het is vermakelijk en bevat een goede reflectie op dementie.

Geluk bij een ongeluk

Omkijken naar morgen