Vet belangrijk

Zaterdag, 3 oktober, 2020

Geschreven door: Mariëtte Boon, Liesbeth van Rossum
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Alles over de feiten en de fabels

[Recensie] Vet Belangrijk van Dr. Mariëtte Boon (LUMC) en Professor Liesbeth van Rossum (Erasmus MC) is een heel belangrijk boek. En een heel interessant boek. Gelukkig weten deze artsen hun kennis van zaken zo op papier te zetten dat het ook voor leken begrijpelijk is. Het leest heel makkelijk en soms is het boek zelfs spannend. Het is echt zo’n boek waar je tijdens het lezen steeds denkt: “Oh echt? Is dat zo? Dat wist ik niet!”

Vet is echt heel belangrijk. Het vet in je lichaam is een orgaan met heel veel functies. Het kan van alles en doet ook van alles. Veel mensen denken dat te veel eten en te weinig bewegen per definitie de schuld zijn van overgewicht. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn want het is veel ingewikkelder dan dat. En wie zomaar even een oordeel velt over mensen met overgewicht en obesitas zou weleens ongelijk kunnen hebben.

Als je weet hoe het vet in je lichaam werkt en wat voor jou de valkuilen zijn dan kun je de weg naar een gezond gewicht makkelijker bewandelen. En daarom is dit boek zo belangrijk. Ook voor mensen die geen overgewicht hebben want kennis is macht en kweekt begrip waardoor je een ander kunt bijstaan in de strijd tegen de kilo’s. Het moet wel heel raar lopen wil je na het lezen van dit boek ooit nog een crashdieet volgen. Dat doe je echt nooit meer.
We hebben twee soorten vet. Wit en bruin. Het bruine vet zorgt ervoor dat je makkelijke gewicht kunt verliezen en dus wil je daar zoveel mogelijk van hebben. Waar zit dat bruine vet en kun je er zelf iets aan doen om het wat actiever te maken?

Allemaal vragen die beantwoord worden. We lezen alles over vet als hormoonfabriek. En hoe je honger- en verzadigingsgevoel werkt. Maakt stress dik of juist niet? Waar zitten de verborgen dikmakers en hoe kun je zelf je overgewicht effectief tegengaan? Het laatste hoofdstuk is ‘Fatshaming’ en de mentale gevolgen van obesitas. Iedereen met flink overgewicht zal zich in iedere zin van dit hoofdstuk herkennen.

Geschiedenis Magazine

Door het hele boek heen lezen we over praktijkgevallen en hoe onderzoeken naar de oorzaak van overgewicht verlopen. Niet alleen hier in Nederland maar ook in andere delen van de wereld worden belangrijke zaken ontdekt. Er worden echt grote stappen gezet in het bestrijden van overgewicht maar we zijn er nog lang niet. Als er geen medische oorzaak is voor overgewicht dan kan een mens zelf veel maatregelen nemen. Eent daarvan is het vergroten van je kennis over wat vet doet in je lichaam. En dus is dit boek een must. Dit is een boek dat je met heel veel plezier zult lezen.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl