Vissen praten niet

Zaterdag, 12 oktober, 2019

Geschreven door: Tine Bergen
Artikel door: Paula van Mourik

Belgische thriller weerstaat obsessieve hoofdpersoon

[Recensie] Het zal je maar gebeuren: de vader van één van je leerlingen overlijdt en jij als juf wordt verdacht van betrokkenheid bij zijn dood. Het overkomt Flo. Wanneer David De Vadder tijdens de zomervakantie onverwacht sterft, wordt Flo van huis opgehaald door twee agenten om te worden verhoord op het politiebureau. Wat is er gebeurd op het strand aan de Belgische kust waar David De Vadder met zijn gezin verbleef en waar Flo ook haar vakantie doorbracht?

Omgekomen op tragische wijze

In Vissen praten niet vertelt de Belgische schrijfster Tine Bergen het verhaal van Florence DuMoulin (Flo). Haar man Manu is nog niet zo lang geleden op tragische wijze om het leven gekomen. Na een aantal weken thuis te zijn geweest, besluit Flo haar werk als kleuterjuf weer op te pakken. Maar ook daar vindt ze geen rust. Eén van haar leerlingen, Artur De Vadder, heeft opvallend veel blauwe plekken.

Vermoedens van kindermishandeling

Flo bespreekt haar vermoedens van kindermishandeling met haar collega’s, maar vindt bij hen geen gehoor. Langzamerhand begint het idee dat er iets heel erg mis is in het gezin van Artur een obsessie voor haar te worden.

“Ze kon de tijd niet terugdraaien, maar ze had met  alles wat ze had geprobeerd hem stil te zetten.”

De rode draad in Vissen praten niet is het politiegehoor waaraan Flo onderworpen wordt. Nog veel is onduidelijk rondom de dood van David De Vadder en de agenten hopen dat Flo antwoord heeft op hun vragen. Met behulp van flashbacks wordt duidelijk wat zich in het leven van Flo heeft afgespeeld, kort voor en tijdens haar vakantie aan de Belgische kust. Ook het overlijden van Manu blijft niet onbesproken.

Sympathie, medelijden, ergernis en onbegrip

Op vernuftige wijze weet Tine Bergen heden en verleden vloeiend in elkaar over te laten lopen. Hoofdpersoon Flo roept veel verschillende emoties op. Sympatie, medelijden, maar ook ergernis en onbegrip. Ze bijt zich vast in het idee dat haar leerling Artur wordt mishandeld en kan dit niet loslaten. Nog maar net weduwe, begint ze tijdens de vakantie aan zee een romance met een onbekende man.

Toch twijfelen

Waar je je als lezer aan het begin van Vissen praten niet afvraagt waarom Flo is opgepakt. Een misverstand, vermoed je, maar daar ga je gaandeweg het verhaal toch aan twijfelen. Terecht of onterecht, dat wordt pas aan het eind duidelijk. Vissen praten niet is dankzij de korte hoofdstukken een vlotlezend verhaal. Voeg daar nog een paar plotwendingen aan toe en zie daar, een thriller om niet snel te vergeten.