Zaterdag, 16 februari, 2019

Geschreven door: Wallis de Vries, Mel
Artikel door: Zuijderduijn, Joost

Waanzin

Spanning en een onverwacht einde

[Recensie] Claire is 17 jaar oud en is met haar vader verhuisd naar Rotterdam. Haar moeder is vorig jaar overleden en haar vader heeft pas een nieuwe vriendin. Hier is Claire niet blij mee en ze mist haar vriendinnen uit Amsterdam. ZoĆ« is een vriendin waar ze nog veel contact mee heeft en die haar probeert te steunen. Vier meiden die in de buurt van Amsterdam wonen verdwijnen kort na elkaar en Claire kan het volgende slachtoffer zijn. Claire vreest voor haar levenā€¦

Ik was na Shock volledig in de ban van de boeken van Mel Wallis de Vries. Ik wilde meer spanning en onverwachte eindes, en dat heb ik zeker in dit boek gekregen! Waanzin is echt een boek waar er veel potentiƫle daders zijn. De hoofdstukken in schuingedrukte lettertype laten de moorden van de vier meisjes zien, waardoor je steeds nerveuzer wordt. Wie is die man die al die meisjes laat verdwijnen?

Het minpunt van dit boek waren de personages. Ik kon goed meeleven met Claire, maar haar vriendin Zoƫ vond ik soms zo onuitstaanbaar. Zoƫ is een typisch meisje dat compleet uit haar bol gaat door haar slechte relatie met haar ouders. Ze kwam wat oppervlakkig over waardoor ik het nooit prettig vond wanneer zij in het verhaal voorkwam. Daarnaast vond ik de klasgenoten van Claire ook vreselijk irritant, het waren typische domme tutjes. Gelukkig kon ik me goed inleven in Claire en snapte ik haar pijn, angst en verdriet.

Het fijne aan de boeken van Mel is dat zowel jongens als meisjes de boeken goed kunnen vinden. Er zit altijd veel spanning in, het heeft echt voor ieder wat wils! En dat eindeā€¦ Jemig, ik had het weer niet door! Ik had het in principe wel moeten zien aankomen, maar de dader is zo subtiel in het verhaal verwerkt waardoor ik geen flauw idee had wie het was! De dader kwam als een complete verrassing en het motief en de manier van de dader waren best angstaanjagendā€¦ Ik moest echt even bijkomen na het laatste hoofdstuk! Mel Wallis de Vries heeft weer een bloedstollende jeugdthriller geschreven en ik ga zeker door met het lezen van haar verhalen!

C2W

Eerder verschenen op www.nerdygeekyfanboy.com