Waarom willen we alles weten?

Maandag, 23 december, 2019

Geschreven door: Sanne Deurloo
Artikel door: Roeland Dobbelaer

Feest van de wetenschap

[Column] Bij de afscheidsbijeenkomst van de door iedereen geliefde Sanne Deurloo, de hoofdredacteur van NemoKennislink, die in juni van dit jaar overleed, kregen de gasten een van de kleine vrolijke boekjes cadeau die bij Kennislink onder regie van Sanne afgelopen jaren verschenen. Ik wist dat de boekjes bestonden, maar had er nooit een gelezen. Ik nam Waarom willen we alles weten? mee. In het boekje beantwoordt de redactie 25 vragen aan de wetenschap.  Vragen als ‘waarom is de zee zout?’, ‘hoe dromen blinden mensen?’, ‘kunnen we een kabelbaan maken van de aarde naar de maan?’ en ‘gaan robots ons werk overnemen?’.

De vragen worden telkens door een zakenkundig redacteur van Kennislink beantwoord die daarvoor een deskundige interviewt. Zoals we bij Kennislink mogen verwachten gebeurt dat op uiterst heldere manier. De kracht van Kennislink, toch al meer dan vijftien jaar een toonaangevende website, is dat het de wetenschap toegankelijk maakt voor een breed publiek zonder enig jargon en in helder en begrijpbaar Nederlands. Zo valt er ook met dit kleine boek weer veel te beleven.

Wist je dat de zeeën zout zijn voornamelijk omdat rivieren zouten afkomstig van het land, zoals uit stenen meenemen en in de zeeën lozen. Wist je dat de straling in telefoons zo klein is dat je er niets van merkt? De staling in mobieltjes is dezelfde soort straling die door radio’s gebruiken. Het zijn elektromagnetische velden met een golflengte waar maar heel weinig energie in zit. Te weinig om cellen in het menselijk lichaam te beschadigen bijvoorbeeld. Kennislink zegt dan bij monde van Fred Woudenberg, voorzitter van het communicatieplatform Elektromagnetische Velden: “Als het wel effect zou hebben, zou het onze natuurkundige kennis op zijn kop zetten. Dat kun je vergelijken met een veertje dat een kathedraal omduwt. Niemand zou begrijpen hoe dat kan.” Heerlijk dit soort teksten. Dat een lucifer een kathedraal wel kan verwoesten weten we nu ook, maar dat is een ander verhaal.

Waarom willen we alles weten is een prettig boekje, een feest van de wetenschap. In de reeks verschenen ook Waarom worden mannen kaal? uit 2013 en Waarom drinken we zoveel koffie? uit 2014.

Sanne Deurlo voerde de redactie over de boekjes. Ze zijn allemaal nog te krijgen. Zo op het einde van het jaar dat Sanne overleed wilde ik er even bij stilstaan. De boekjes zijn een deel van de erfenis van wat Sanne bij Kennislink heeft neergezet: wetenschappelijke kennis toegankelijk maken voor iedereen. Een prestatie van formaat. Sanne is inmiddels opgevolgd door Leon Heuts, voormalig hoofdredacteur van Filosofie Magazine, aan hem de nobele taak om de erfenis van Sanne voort te zetten. Met zijn enthousiasme voor filosofie en wetenschap moet dat zeker lukken.

Waarom drinken we zoveel koffie?

Waarom willen we alles weten?

Waarom worden mannen kaal?