Waarom zijn er zoveel blote mensen in de kunst?

Zaterdag, 6 april, 2019

Geschreven door: Claire Globe
Artikel door: Rita Pontororing

… en andere levensbelangrijke vragen in de kunst

[Recensie} Dat belooft wat, die ondertitel. Er zijn 22 hoofdstukken dus er volgen nog 21 andere levensbelangrijke vragen in de kunst. De hoofdstukken zijn kort, informatief en geïllustreerd met afbeeldingen die de uitleg verhelderen. De stripfiguren zo her en der, geven de hoofdstukken een grappig karakter.

Waarom? Een aantal hoofdstukken draait om een waarom-vraag. En kinderen die waarom-vragen stellen, blijven doorvragen. En dat doet Susie Hodge ook. Ze stelt nog meer vragen, daardoor nodigt ze als het ware uit om door te denken en door te blijven vragen.

Het boek bevat geen chronologische volgorde. Gewoon door het boek bladeren. Je ontmoet dan ook vanzelf de twee leuke stripfiguren. Jongen blauw, meisje roze/rood. Tja, heel traditioneel, dat wel weer. De figuren benadrukken het thema door de wijze waarop ze getekend zijn. Tevens staan bij elk thema kunstwerken afgebeeld waarover verteld wordt. De uitleg heeft een verhalend karakter. En dat maakt het boek o, zo leuk. Het verhalend karakter wordt eveneens doorgezet in de uitleg over enkele begrippen uit de kunstgeschiedenis. Met daarbij passende voorbeelden van kunstenaars.

Een aantal hoofdstukken wordt aangevuld  met een extra vraag waarbij ook nog eens doorverwezen wordt naar een andere pagina. Een voorbeeld hiervan: Waarom is er zoveel fruit? Er volgt een uitleg over stillevens en de manier waarop Cézanne zijn werk Stilleven met appels en sinaasappels vanuit diverse hoeken en gezichtspunten heeft geschilderd. In een zwart ovaal kader wordt een extra vraag gesteld: Wie schilderde ook vanuit verschillenden gezichtspunten? En mocht je dat willen weten, zie de verwijzing naar de desbetreffende bladzijde.

Leuk zijn ook de vergelijkingen met hedendaagse zaken. Wist je dat….. jouw televisie uit allerlei stipjes, pixels bestaat? De pixels worden vergeleken met het weetje dat Seurat niet van lijsten hield, dat zijn zelfgeschilderde lijsten uit duizenden stipjes bestaan. En dan het hoofdstuk Dat kan mijn kleine zusje ook! Kunstenaar Basquiat wordt als voorbeeld genoemd. Te bewonderen in museum Schunck in Heerlen t/m 2 juni 2019.

Zo zijn er veel weetjes in dit boek die aangegrepen kunnen worden vóór of na een museumbezoek. Lees voor de hele kleintjes Waarom moet ik stil zijn in een museum? Belangstelling wekken bij pubers? Attendeer op de vraag Maak jij selfies?

Nieuwsgierigheid opwekken bij  kinderen? Dit boek slaagt daarin. Wel zijn er volwassenen nodig om kinderen met behulp van dit boek met kunst te laten kennismaken. Dat geeft niet, volwassenen zullen ook plezier beleven met dit boek. Voor gebruik in de klas: zie ook Lessuggesties op www.lemniscaat.nl