Wachten op woensdag

Zaterdag, 25 mei, 2019

Geschreven door: Nicci French
Artikel door: Agnes Eikema

Verschillende mensen met een doel, de moordzaak oplossen

[Recensie] Wachten op woensdag is het derde boek in de Frieda Klein-serie van het Britse echtpaar Nicci Gerard en Sean French. Samen vormen zij het schrijversduo Nicci French.

In Wachten op woensdag vindt de kleine Dora haar moeder, Ruth Lennox, vermoord in de huiskamer. Ruth Lennox is geen type om vermoord te worden. Ze leidt een rustig leven samen met haar man en drie kinderen. Ze is geliefd in de buurt, staat voor iedereen klaar en heeft een grote sociale vriendenkring.

Karlsson en zijn team worden op de moordzaak gezet maar het vinden van een aanwijzing blijkt een enorme opgave te zijn. Karlsson roept persoonlijk de hulp in van Frieda Klein, forensisch psycholoog en daarnaast een vriendin. Dit tot woede van forensisch psycholoog Bradshaw, met wie zowel Frieda als Karlsson na de laatste zaak samen niet meer door één deur kunnen. Klein helpt Karlsson waar zij kan, dit vooral omdat haar nichtje Chloë vrienden is met een van de Lennox-kinderen.

Naast deze moordzaak zoekt journalist Jim Fearby naar de echte moordenaar van een meisje. Door zijn aanhouden en gedrevenheid stuit daarbij op aanwijzingen die leiden naar een ontknoping die het daglicht niet kunnen verdragen.

Uit de beschrijving van het verhaal hierboven kan het al opgemerkt worden. Nicci French heeft met Wachten op woensdag een chaotische thriller geschreven. De wirwar van verhaallijnen, de hoeveelheid personages en doordat het verhaal vanuit verschillende perspectieven wordt verteld, zorgde bij mij geregeld voor fronsende wenkbrauwen.

De verhaallijnen volgen elkaar namelijk snel op, maar de spanning is ver te zoeken. De zoektocht van Frieda Klein op basis van haar eigen intuïtie had in het boek de overhand. Wanneer ik een klik met Frieda had, zou ik dit best kunnen waarderen. Maar helaas, deze klik was er niet. Frieda laat zich overrulen door iedereen in haar omgeving. Zonder haar toestemming wordt haar badkamer gedemonteerd en wanneer haar nichtje Chloë na een ruzie met haar moeder op de stoep staat kan Frieda het niet weerstaan haar in huis te nemen. Dit met gevolg dat haar huis geleefd wordt door iedereen behalve haarzelf. Chloë nodigt haar vrienden, waaronder de oudste zoon van Ruth Lennox, uit en al snel staan zijn zusjes ook op de stoep. Het is één zoete inval bij Frieda thuis en ze biedt iedereen haar hulp aan zonder aan zichzelf te denken. Ze positioneert zich volledig in een slachtofferrol en in plaats van voor zichzelf op te komen gaat ze in zichzelf zitten mijmeren. Irritatie alom.

Gelukkig worden er naast het verhaal van Frieda Klein bruikbare aanwijzingen gevonden in het onderzoek naar de moord op Ruth Lennox. De zaak ontwikkelt zich niet snel, maar dat zal in de praktijk niet anders zijn. Maar pardoes komt het verhaal van Jim Fearby uit de lucht vallen. Dat de zaken blijkbaar iets met elkaar te maken moeten hebben is een gegeven, maar de overgang tussen de verhalen is enorm. Gelukkig neemt de spanning toe naarmate het einde vordert, maar weegt niet op tegen de rest van het verhaal.

Nee, van een ervaren schrijversduo zou je meer mogen verwachten. Uitkijken naar het volgende boek in de serie doe ik dan ook niet.

Eerder verschenen op Boekenz

Heeft iemand Charlotte Salter gezien?