Waddenstorm

Zaterdag, 3 oktober, 2020

Geschreven door: Noortje Brink
Artikel door: Liliën LP

Iedereen is verdacht tot het einde in sterke novelle

[Recensie] Marieke is het overspelige gedrag van haar man beu. Ze voelt zich dik, oud en onaantrekkelijk door hem. Dan besluit ze met beste vriendin Karin een paar dagen weg te gaan. Omdat Karin zich geen luxe vakanties meer kan veroorloven, besluiten ze met de herfstvakantie naar Texel te gaan. Sil de strandjutter was hun favoriete jeugdboek en ook voor de kinderen biedt het eiland veel activiteiten. Tom en Max zijn allebei vijf jaar en elkaars beste maatjes. Ze waren ook persoonlijk mijn meest favoriete persoontjes in het verhaal. Met hun enthousiasme en pseudo-tienertaal is alles ‘vet’.

Noortje Brink beschrijft een heerlijk actieve vakantie in eigen land. De jongens hebben een leuke houding en zijn erg intelligent. Keer op keer moest ik hardop lachen om hun capriolen en liedjes. Dan raakt een jongen vermist. Iedereen is verdacht tot het einde.

Ontroerend en verontrustend

Noortje Brink schrijft uitsluitend novelles. Persoonlijk ben ik minder gecharmeerd van novelles. Ik heb het gevoel dat er teveel in een te korte tijd wordt gepropt, waardoor soms de gebeurtenissen erg ongeloofwaardig worden. Je krijgt niet tot nauwelijks de gelegenheid de hoofdpersonen te leren kennen en soms weet ik ook niet of ik ze wel mag of dat ze allemaal ontvoerd, vermoord en/of opgepakt mogen worden.

Schrijven Magazine

Dit is echter niet het geval voor Waddenstorm. In 112 pagina’s weet Brink met weinig woorden de hoofdpersonen karakter te geven en een erg spannend verhaal te vertellen. Ontroerend, verontrustend en makkelijk voorstelbaar.

De schrijfstijl van Brink is erg gegroeid sinds haar debuut. Ze beziet gebeurtenissen door de ogen van verschillende personen. Waar het in De Lockdown soms verwarrend was, past het hier goed bij de sfeer van het verhaal. In combinatie met de humor, is Waddenstorm een gebalanceerd en evenwichtige thriller. Brink laat zien dat ze kan schrijven. Kan ze ook een boek van gemiddelde lengte schrijven en de spanningsboog hooghouden? Ik verwacht veel meer van haar.

Eerder verschenen op Perfecte Buren

Zwart land

Stille nacht