Wat jij niet ziet

Zaterdag, 30 mei, 2020

Geschreven door: M.J. Arlidge
Artikel door: Anneke van de Vrede

Spannend boek dat maar niet spannend wil worden

[Recensie] Wat verwacht je als je een spannend boek gaat lezen? Juist: dat het spannend is. Zeker bij een kort, spannend boek zoals Wat jij niet ziet zijn de verwachtingen hooggespannen. De kick van het spannende verhaal en bijbehorende ontknoping komt immers heel snel.

Helaas is er bij Wat jij niet ziet van een kick geen sprake. Alle ingrediënten voor een spannend verhaal zijn aanwezig: een jonge blinde vrouw, een getraumatiseerde ex-militair waar ze een relatie mee krijgt, een nachtelijke insluiper die rondwaart door de stad en mensen gruwelijk verminkt. Het verhaal wil echter geen moment spannend worden, omdat je vrijwel in het begin al aan ziet komen hoe de vork in steel zit.

Na de aanvankelijke twijfel (het zal toch niet echt zó voor de hand liggend zijn?) komt de hoopvolle fase (er moet wel haast een verrassende twist komen, anders is het een saai, voorspelbaar verhaal, en dat zou heel raar zijn voor het geschenk bij de Weken van het Spannende Boek). Maar nee, die originele wending blijft uit. Wat dan rest is teleurstelling (Nou ja zeg, en dat geven ze cadeau?!).

Ook de ondertitel van het boek, Liefde maakt blind, geeft al aan in welke richting het verhaal zich zal ontwikkelen, net als de oorspronkelijke titel Love is blind. Daarnaast staan er een paar slordigheidjes in de tekst, zoals de conversatie van de blinde hoofdpersoon met haar moeder, die in het ziekenhuis ligt:

Schrijven Magazine

“‘Hoe staat het ermee?’ vraag ik opgewekt. ‘Slaap je al een beetje beter?’
‘Wat denk je? En vraag niet naar het eten. Moet je dat zien…’ Ze maakt een gebaar naar het dienblad naast haar, waarop een onaangeroerd bord staat met iets wat net zo gemakkelijk aardappelpuree als beton zou kunnen zijn.”

Best vreemd om je blinde dochter zo aan te spreken. En best knap dat een blinde die conclusie over het voedsel kan trekken. Maar voor een toch al teleurgestelde lezer alleen maar irritant. Het positieve aan Wat jij niet ziet is in mijn ogen dat er niet-standaard personages opgevoerd worden. Het komt niet vaak voor dat een blinde vrouw de hoofdrol speelt. Ook het einde van het verhaal is sfeervol beschreven; de afrekening in de donkere kelder zie je zo voor je, als ware het de laatste scene van een horrorfilm.

M.J. Arlidge schrijft al jaren scenario’s voor Britse misdaadseries. Dat doet hij met succes. Het verhaal in Wat jij niet ziet is wellicht als aflevering van zo’n typisch Engelse tv-serie erg de moeite waard, met spannende muziek en goed acteerwerk erbij. Wat mij betreft kan Arlidge het beter bij tv-werk houden en het schrijven van spannende korte boeken aan anderen overlaten.

Wat jij niet ziet is het Spannende Boeken Weken geschenk van 2020 en ontvang je van 1 tot en met 21 juni bij aankoop van € 15,- aan Nederlandstalige boeken.

Op 1 juni beginnen Spannende Boeken Weken. Lees hier de thrillerspecial van Bazarow Magazine

Nog lange niet