Wat zullen we drinken

Zaterdag, 31 december, 2016

Geschreven door: Joachim Boudens
Artikel door: Marco Louter

Inventieve drankensuggesties

Een heerlijk boek voor de foodie die verdieping zoekt en op een hoger niveau drank en spijs wil combineren!

[Recensie] Ze maken kwalitatief mooie en opmerkelijke kookboeken bij Luster die onderscheidend zijn binnen het (kook)boekenlandschap. Ik ben heimelijke fan. Zo ook dit boek van Joachim Boudens, Wat zullen we drinken, de juiste drank voor het juiste moment! Joachim Boudens is sommelier van driesterrenrestaurant Hertog Jan van Gert De Mangeleer. Alles in dit restaurant draait om smaak en zo ook in dit boek. Het is geen kookboek. Wel een kijk- en leerboek, maar ook een naslagwerk. Met recepten om zelf drankjes te maken en te mixen maar vooral om te combineren met de smaak van de gerechten.

Joachim pakt De van Dale er nog maar eens bij als het gaat om het woord smaak: “De gewaarwording in de mond die wordt opgewekt door het proeven van iets.” Het draait in dit boek over je eigen fysieke ervaringen als het gaat om smaak, aroma, geur, ruiken, geheugen en prikkels. Ervaringen die je nodig hebt om een juiste of spannende drank- en spijscombinatie te maken of te beleven. Dat maakt dineren uiteindelijk een unieke beleving. Joachim laat je zelf spelen met drank en spijscombinaties. Hij doet dit aan de hand van het aromawiel waar alle aroma’s worden gedefinieerd. Vervolgens kun je zelf aan de slag. In hoofdstuk 2 geeft hij tips hoe je een drank bij een gerecht kiest. Hij doet dit met een aantal praktische voorbeelden en dat maakt dat je direct aan de slag kan met het boek. Ook voor de gemiddelde hobby-kok en dat maakt het boek laagdrempelig.

Het boek draait om de combi drank en spijs, smaakvriend dus of ook wel foodpairing genoemd. Joachim deelt zijn kennis over en zijn passie voor dranken, en een heleboel praktische tips over foodpairing, schenken, bereiden en bewaren. Niet alleen wijnen komen uitgebreid aan bod, maar ook bieren, cocktails en niet-alcoholische dranken. De recepten voor zelfgemixte dranken van Joachim zijn net als zijn drankensuggesties telkens inventief en volledig aangepast aan de gelegenheid. Van een barbecue met een losse sfeer tot een traditioneel kerstfeest, van een kaas- en wijnavond tot een kinderfeestje. De sfeervolle foto’s maken het boek compleet tussen de vele tips en adviezen. Achteraan in het boek staat een handig lijstje van alle genoemde gerechten en dranken.

Dans Magazine

Eerder verschenen op http://www.kookboekenrecensies.nl/