Zondag, 28 augustus, 2005

Geschreven door: Festen, Marijntje
Artikel door: Stoffelsen, Daan

Wees eerlijk

Ontboezemingen en open deuren

In het Amsterdam van nu komen twee bijna-dertigers elkaar na een tijd weer tegen en spreken af elkaar eens te e-mailen. Er ontwikkelt zich een openhartige digitale briefwisseling over foute feestjes, de ontbrekende band met collega’s, mislukte amourettes, ontslag, gefrustreerde kinderwensen… Ze besluiten hun beider dertigste verjaardagen samen te vieren, en dat geeft aanleiding tot een onverwachte ontwikkeling. Helaas kan deze wending het boek niet redden.

Negenentwintig, goede baan, leuk leven en toch single: Wees eerlijk van het schrijversduo Marijntje Festen en Sharon van Minden heeft alles van chicklit. Daarmee kun je het boek inhoudelijk kenschetsen; qua vorm is het een e-mailroman. Een vorm waar volop plaats is voor ontboezemingen en dialoog, waarin de twee verschillende stemmen elkaar kunnen tegenspreken en corrigeren, waarin ruzie en roddel even goed mogelijk zijn. Het blijft bij ontboezemingen.

Grote en beroemde zus Bridget Jones schreef een dagboek en vond daarin de ruimte om zonder wederwoord haar schaarse successen en vele mislukkingen (en niet te vergeten: haar dieet) schaamteloos te noteren, zodat de lezer, deze lezer in ieder geval, soms tot een plaatsvervangende gêne gedreven werd die zijn traumatische ervaringen met het bekijken van mevrouw Ten Kate van VPRO’s Villa Achterwerk benaderde. Jacky en Elisabeth zijn niet schaamteloos en ze blunderen amper. Ze zijn doodserieus en doodeerlijk en doodsaai: brave borsten met kleine bustes een volkoren literatuursmaak (Elisabeth: One Flew over the Cuckoo’sNest en niet, met nadruk, Drie generaties menstruatieklachten in Noorwegen, Jacky: Guess How Much I Love You), afschuw van cokegebruikende medemensen, bedrijfsuitjes en het single-bestaan en zeer openhartig over hun weinig traumatische jeugd als spekjoodje en liberaal katholiek.

Informatie die verre van sappig is, of zelfs overbodig (de uitleg van Elisabeth aan Jacky over de sacramenten is wat dat betreft het summum). En herkenbaar? Uw recensent heeft nog ballen en is de gevreesde leeftijdsgrens van dertig nog niet gepasseerd, maar hij kan zich voorstellen dat bij zoveel open deuren de herkenbaarheid geen onverdeeld genot is. Gênant, ten slotte, wordt het slechts een enkele keer. Bijvoorbeeld wanneer Jacky over haar eerste tv-optreden vertelt, op AT5, in het kader van een landelijke haringtest:

Bazarow

‘Hij wilde weten wat wij van onze haring vonden, waarop ik als bouillabaisse-intellectueel verkondigde: “Hij is wel een beetje zout, maar dat komt omdat de zee wat zouter is dan normaal.”

Helaas volgt er uitleg over wat ze wél had kunnen zeggen: ‘Ik gebruikte geen indrukwekkende culinaire terminologie als “zilt, mooi rood, stevig, romig en fris”.’ Zo verpesten de meiden wel meer in aanleg leuke anekdotes. Dit alles wordt beschreven in een stijl die je amper losjes kunt noemen (Hoewel ik ook bijna dertig ben, is van bovenstaande gedragingen bij mij echter geen sprake.’) en daarmee de vlotte e-mailvorm sterk ondermijnt. Een eigenaardige toevoeging ten slotte zijn de vragen en opdrachten die elk hoofdstuk besluiten (‘Jacky werd door Massimo met zijn labrador vergeleken. Ben jij wel eens met een (huis)dier vergeleken? Zo ja, welke?’) die het lekker doorlezen eerder in de weg staan dan dat ze wat toevoegen.

Wees eerlijk benut de mogelijkheden van de vorm niet, en dat is op z’n zachtst gezegd jammer. Jammerder is dat het verhaal zich amper ontwikkelt, met als positieve uitzondering het wel heel verrassende einde. Eindelijk een ontboezeming die ertoe doet! En een die een geheel nieuw licht werpt op het voorafgaande. Maar tot herlezen stemt het niet: waarachtig openhartig of niet, Wees eerlijk blijft een boek van open deuren.

• Wees eerlijk

• Ster(ren)

(1)