Weg met de koolhydraten!

Zaterdag, 20 oktober, 2018

Geschreven door: Tori Haschka
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Zonder brood, aardappels, pasta en rijst

[Recensie] De schrijfster Tori Haschka van het boek Weg met de koolhydraten! is bij ons (nog) niet zo bekend maar in Australië is haar culinaire reisblog Eatori zeer populair. Daarnaast is ze culinair journaliste en kookboekenschrijfster en publiceert ze in grote kranten en tijdschriften.
Het boek begint met een inleiding waarin Tori Haschka vertelt dat ze na het oplopen van een E.coli besmetting en een aantal andere narigheden allerlei klachten had. Geen energie, snel weer honger na het eten, een opgeblazen gevoel en noem maar op. Ze ging kritisch kijken naar hoe en wat ze at en kwam tot de conclusie dat witte koolhydraten weleens de boosdoener konden zijn.
Tori is geen type die een strikt dieet gaat volgen want dat past niet bij haar manier van leven. Ze is dol op lekker eten en dat wilde ze niet opgeven. Wat ze wel deed is de vier ‘grote koolhydraten’ zoals brood, aardappels, pasta en rijst uit haar menu schrappen.

Wat dus o.a. wel bleef zijn peulvruchten. Die zijn niet alleen gezond maar je kunt er heel lekkere dingen mee maken. En dat doet Tori Haschka dan ook volop in dit boek. Achtereenvolgens zien we de hoofdstukken Ontbijten met power, Snacks voor bij drankjes, Soep (en andere soorten vloeibare lunch), Bijgerechten en salades, Slanke zomergerechten, Comfortfood voor koude dagen en Verrukkelijke desserts.

Nog voor je het eerste hoofdstuk gelezen hebt ben je vergeten dat je een kookboek met recepten zonder koolhydraten voor je neus hebt. Wie maalt er ook om brood als je een ontbijt krijgt van Mexicaanse gebakken eieren of Socca (pannenkoekjes van kikkererwtenmeel) met gerookte zalm en geklopte cottagecheese. Soepen zonder koolhydraten zijn niet zo ingewikkeld te bedenken maar de hoofdgerechten mogen er zijn. Thaise groene papajasalade met forel of Piri-pirikip met zwarte bonen en tomaten. Als dessert doen we dan nog even een Chia-mangotrifle met kokos en macadamia of een Wittebonen-rozencake met frambozen.

Niet alle ingrediënten zijn hier goed verkrijgbaar maar dat zijn er zo weinig dat het niets afdoet aan het boek en bovendien is er vaak wel een alternatief te bedenken.
Deze mooie grote hardcover bevat, behalve 100 fijne recepten zonder de ‘grote vier koolhydraten’ ook een heleboel mooie smulfoto’s.
Een erg lekker boek en zeker ook voor wie wel koolhydraten wil eten want die voeg je dan  gewoon toe.