Welkom, minizusje!

Zaterdag, 24 oktober, 2020

Geschreven door: Mieke Hooft, Eline van Lindenhuizen
Artikel door: Katelijne van Alem

“Het is een zusje, maar ze is heel klein”

De auteur

[Recensie] De boeken van Mieke van Hooft zijn realistisch. Ze bereidt zich bij het schrijven goed voor en let goed op wat kinderen doen en wat ze vinden. De boeken spelen zich af op school of in een gezin. Voor de wat oudere kinderen voegt ze daar nog wat spannende elementen aan toe zoals diefstal, weglopen, of brandstichting. Verder komen er in haar boeken vaak problemen aan bod. Van Hooft schreef tevens versjes voor jonge kinderen.

De illustrator

Eline van Lindenhuizen werd geboren in Meppel (Nederland) op 29 juni 1983 en woont nu in Kampen. Van 2001 tot 2006 studeerde ze Illustratie aan de Academie Minerva in Groningen. Ze houdt van tekenen, boeken en rommelmarkten.

Verhaal

Papa zegt: “Je hebt een zusje, maar ze is een beetje klein. Daarom moet ze eerst nog groeien, voor ze hier bij ons kan zijn.”
Een opbeurend en licht peuterboek op rijm over een zusje dat iets te vroeg geboren wordt.
Voor grote broers en zussen vanaf 24 maanden, met de emoties van het kind als thema.

Zusje

In dit boekje krijgt Guusje een zusje, maar ze is zo klein dat ze nog even in het ziekenhuis moet blijven. Heb jij broertjes of zusjes? En waren ze groot of klein toen ze geboren werden? En jijzelf? Een mooi boek rondom dit onderwerp, zeker wanneer er een geboorte aan zit te komen.

Gezin

Guusje is heel blij dat ze een zusje krijgt! Speel jij graag met je broertje(s) en/of zusje(s)? Misschien heb je geen broertjes of zusjes en speel je bijvoorbeeld veel met je ouders of met vriendjes! Wat doe je graag samen? Guusje laat teddybeer ook haar nieuwe zusje bewonderen, heb jij ook knuffels of poppen die je hebt laten zien aan anderen? Allerlei mogelijkheden om het over te hebben samen, na het lezen van dit boek!

Vormgeving

Vriendelijk uitziend boek met een roze kaft. De randen van het boek zijn afgerond, wat boeken altijd een mooi uiterlijk geeft. Het verhaal is op rijm, en geeft duidelijk weer wat de situatie in het boekje is. Het zal kinderen die een broertje of zusje krijgen zeker aanspreken en ook voor kunnen bereiden op de mogelijkheid dat het kindje in het ziekenhuis in de couveuse moet blijven. Ook zonder de tekst te lezen, is op de illustraties zeer goed te zien waar het verhaal over gaat. De pagina’s zijn mooi glad en de tekeningen komen goed tot hun recht. Mooie, lieve stijl die veel peuters en kleuters aan zal spreken!

Beertje Probeertje gaat naar de dokter (3+)

Beertje Probeertje gaat op schoolreis