Wereldse bouillons

Zaterdag, 20 maart, 2021

Geschreven door: Marianne Snel
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Soepen, drinkbouillons en bijgerechten

[Recensie] Als je in een boekwinkel Wereldse bouillons ziet liggen dan zou het kunnen dat je eerste indruk zegt: ‘soepboek’. En dat is jammer want dat is maar gedeeltelijk waar. Wereldse bouillons is veel meer dan een boek met bouillons en soepen. Het laat in meer dan 80 recepten zien wat je met die overheerlijke zelfgemaakte bouillons allemaal nog meer kunt maken. De titel kan je dus op het verkeerde been zetten.
Professioneel foodfotograaf, stylist en receptontwikkelaar Marianne Snel mag graag, zoals ze in het voorwoord zelf zegt, van heel weinig iets heel lekkers maken. En om een lekkere bouillon te maken heb je niet veel nodig. Het is ook een ideale manier om restjes groente alsnog te gebruiken.

Marianne loodst ons in vijf hoofdstukken langs een aantal wereldkeukens. Achtereenvolgens koken we Frans, Italiaans, Aziatisch, Midden-Oosters en Zuid-Amerikaans. Ieder hoofdstuk begint met wat basisbouillons die bij de desbetreffende keuken passen. Wel met een twist van Marianne want ze weet met kleine aanpassingen van een gewone bouillon iets bijzonders te maken. Daarna gaan we koken met de zelfgemaakte bouillon. En ja, ook soepen maar vaak toch ook andere gerechten. We komen ook bijgerechten tegen die geen bouillon bevatten maar wel uitermate geschikt zijn om bij een soep of stoofschotel te serveren. Wat dacht je van een Franse gele-linzensoep met uienbroodjes met Gruyère en cognac. Ieder hoofdstuk sluit af met een drinkbouillon.

Het is erg moeilijk kiezen waar je gaat beginnen. Uiteraard met het maken van een bouillon. Maar welke wereldkeuken kies je? De recepten zijn allemaal even bijzonder en inspirerend. De Italiaanse runderstoofpot met sinaasappelrasp of de Thaise curry-rijstsoep. Watertandend las ik het recept voor Perzische citroen gondiballetjes (balletjes van kipgehakt, feta, dille en citroen) in bouillon met snijbiet en niet te vergeten de kurkuma en koriander drinkbouillon. Er staan maar weinig drinkbouillons in het boek maar ze zijn wel heel erg de moeite waard. Maar dat geldt voor alle recepten.

Je kunt je voorstellen dat een professioneel foodfotograaf haar kookboek voorziet van geweldige foto’s. En dat heeft Marianne gedaan. Je zou ze zo inlijsten en in de keuken hangen. Het belangrijkste zijn echter de recepten en die mogen er zijn. Wie dit mooie grote boek aanschaft gaat daar zeker geen spijt van krijgen.

Schrijven Magazine

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl