West Eats East

Zaterdag, 20 april, 2019

Geschreven door: Marc DeClercq
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Vier belangrijke Oosterse keukens

[Recensie] Het is even oefenen voor je de titel West Eats East zonder haperen uit kunt spreken. Om het over foutloos typen maar helemaal niet te hebben. Althans, ik moest het wel even een paar keer herhalen voor ik het zonder problemen uit mijn toetsenbord kreeg. Maar laten we vooral even verder kijken dan de titel. We zien de namen Marc DeClercq en Kris Vlegels op de cover staan. Marc DeClercq is verantwoordelijk voor de teksten in het boek en Kris Vlegels maakte de smakelijke paginagrote foto’s. Het boek is een initiatief van het Chinese echtpaar Peh-Fo Pak en Chang-Ying Wu. Zij zijn de motor achter een aantal Chinese restaurants in België en hun restaurants werden meermaals bekroond als beste Chinese restaurants van het land.

West Eats East gaat over de vier belangrijkste Oosterse keukens. De Chinese, de Japanse, de Thaise en de Vietnamese. De indeling van het boek is voor alle keukens gelijk. Als eerste een stuk informatie over het land en de culinaire gewoontes, dan een overzicht van de vijf populairste gerechten, vervolgens maken we een wandeling over de markten en kijken we wat daar allemaal te koop is en als laatste krijgen we een boodschappenlijst zodat je weet wat je in de voorraadkast moet hebben.

In het eerste hoofdstuk over de Chinese keuken staan geen doorsnee gerechten zoals je die bij de afhaalchinees ziet maar echte specialiteiten. We zien o.a. zalm geparfumeerd met jasmijnthee, kip met perziksaus, traag gegaarde zeebaarsfilet met ginsengsoep, gebakken kalfsblokjes in rodewijnsaus of een heerlijke gewokte kip met szechuanchilisaus. Als extra volgt nog een hoofdstuk over de Chinese theeceremonie die heel anders is dan de Japanse.
In het hoofdstuk Japan een aantal Teppanyaki-gerechten, een Japanse salade en een noedelsoep. Een heerlijk gerecht van gebakken varkensvlees met garnituur van wittekool en komkommer. Eenzelfde hoeveelheid bijzondere en echt lekkere gerechten krijgen we ook in de hoofdstukken Thailand en Vietnam.

Een echt cadeautje is het laatste hoofdstuk Cocktails die afgestemd zijn op de Oosterse gerechten. We gaan eerst wat siropen zelf maken. Groene thee-jasmijnsiroop of Lapsang-souchongsiroop. Heerlijk lijkt me ook de honing-gembersiroop. Vervolgens een aantal hele bijzondere cocktails. Ik kan de namen wel noemen maar dan nog weet je niet wat erin zit. Maar neem van mij aan dat ze bijzonder zijn.
Als er ingrediënten gebruikt worden die niet of moeilijk verkrijgbaar zijn dan wordt vaak een alternatief gegeven.  Al met al een fijn boek voor wie eens iets anders op tafel wil zetten dan de overbekende gerechten uit deze landen.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl