Why I’m No Longer Talking to White People about Race

Dinsdag, 27 februari, 2018

Geschreven door: Reni Eddo-Lodge
Artikel door: Francine Maessen

Racisme uitgelegd en verklaard

[Recensie] In Why I’m No Longer Talking to White People about Race reageert Reni Eddo-Lodge op de controverse die ontstond nadat zij in 2014 een gelijknamig artikel op haar blog publiceerde, waarin ze uitlegde waarom ze niet meer met sommige witte mensen over ras in gesprek wou gaan. Het viral gaan van deze blogpost leidde er toe dat Eddo-Lodge ironisch genoeg sindsdien dat gesprek heel vaak is aangegaan.

Hier mogen wij haar dankbaar voor zijn, want ze doet het uitstekend. Haar schrijfstijl is helder en ze vindt een fijne balans tussen theorie en praktijk. ‘Technische’ termen als ‘intersectionaliteit’ schuwt ze niet, maar legt ze uit aan de hand van duidelijke voorbeelden, waarmee ze de onderwerpen bespreekbaar maakt voor een zeer breed publiek. Verwijzingen naar academici en onderzoeken worden afgewisseld met persoonlijke ervaringen, verhalen die de lezer herkent uit het nieuws, en interviews. Hiermee voorkomt Eddo-Lodge zowel het verwijt van anekdotische bewijsvoering als onbereikbaarheid door een focus op theorie.

Haar analyses over wit privilege, feminisme en klasse zijn zeer interessant, maar komen helaas wel wat later op gang: Eddo-Lodge opent met een vrij lang hoofdstuk over geschiedenis wat bij vlagen wat droog over kan komen, nieuwsgierig als ze de lezer maakt naar de latere hoofdstukken. Natuurlijk speelt een begrip van de geschiedenis een cruciale rol als het over racisme gaat, maar de echte kracht van dit boek zit ‘m in de bewijsvoering over hoe racisme nog steeds het dagelijks leven van zwarte mensen beïnvloedt, op het gebied van onderwijs en werkgelegenheid. Zo vertelt ze uitgebreid over welke systemen op dit moment de zwarte bevolking van het Verenigd Koninkrijk tegenwerken, zoals docenten die zwarte leerlingen voor hetzelfde werk lager beoordelen, en werkgevers die zwarte sollicitanten geen kans geven. Alles is onderbouwd met zowel statistieken als persoonlijke verhalen van verschillende mensen.

Na alle beeldvorming over racisme in de Verenigde Staten is het interessant eens een analyse over een Europees land te lezen. Ook voor de Nederlander geeft dit nieuwe inzichten, en op deze manier maakt Eddo-Lodge ook zeker nieuwsgierig naar de situatie in andere Europese landen.

Waarom ik niet meer met witte mensen over racisme praat