Wie is Maud Dixon

Zaterdag, 28 augustus, 2021

Geschreven door: Alexandra Andrews
Artikel door: Jacqueline Stil

Fantasie die angstvallig lijkt op realiteit

[Recensie] Florence Darrow werkt als redactieassistente bij uitgeverij Forrester Books, maar zij is niet tevreden. Ze wil graag zelf schrijven, maar heeft daar niet genoeg inspiratie voor. Ze levert een bundel korte verhalen in, die niet wordt uitgegeven. Na een affaire met de directeur van de uitgeverij wordt ze ontslagen.

Het lot lijkt haar goedgezind wanneer ze wordt aangenomen als assistente bij Helen Wilcox, de vrouw achter het pseudoniem Maud Dixon. Zij is een succesvol thrillerauteur met nog maar één boek op haar naam.  Florence moet haar mails beantwoorden en het nieuwe manuscript uittypen. Florence is zeer onder de indruk van Helen en wil haar als voorbeeld zien. Zo is er een heel hoofdstuk aan geweid hoe Helen haar leert ‘Coq  au vin’ te maken.

Dan besluit Helen om naar Marokko af te reizen met Florence om onderzoek te doen voor haar nieuwe roman.  Ze reizen door het land, maar dan raken ze betrokken bij een auto-ongeluk, waarna ze in het water beland. In het ziekenhuis denken de mensen dat zij Helen Wilcox is, omdat haar paspoort bij Florence is gevonden. Niemand heeft iets gehoord van de echte Helen Wilcox, Florence gaat ervanuit dat ze  verdronken is.

Na enige mislukte pogingen om de artsen en politie uit te leggen dat zij niet de echte Helen Wilcox is, besluit zij om de identiteit van Helen aan te nemen. Ze trekt Helens kleding aan en vertelt een groepje vrienden dat ze Helen heet en schrijfster is. Moeilijk wordt het wanneer de agente van Helen belt. Florence raakt verstrikt in een keten van leugens en bedrog en deinst er zelfs niet voor terug om mensen te drogeren om aan een alibi te komen.

Op een dag staat de echte Helen ineens voor haar neus. Ze beweert dat ze Florence heet. Florence heeft intussen al een aantal dingen ontdekt over Helen die niet zo heel erg mooi zijn. Hoe lossen de vrouwen dit verwarrende probleem op?

De vraag die na lezing van dit boek blijft na-echoën, is of het nodig is voor een thrillerauteur om zelf een moord gepleegd te hebben. Wie is Maud Dixon is fantasierijk, waanzinnig en scherp. Het is heel spannend, zonder dat je als lezer zelf denkt een moord te moeten begaan. Integendeel, alle problemen die een moord oproept worden uitvoerig beschreven.