Wie zelf niet speelt, begrijpt er niets van

Zaterdag, 19 februari, 2022

Geschreven door: Anouk Brink
Artikel door: Katelijne van Alem

Een boek vol doe-ideeën voor kinderen en opvoeders

[Recensie] In 1912 startte Janusz Korczak in Warschau het weeshuis Dom Sierot. Hij gaf op een baanbrekende wijze het samenleven in dit weeshuis vorm. Zijn gedachten baseerde hij op het daadwerkelijk samen leven met de kinderen. Hij organiseerde bijvoorbeeld regelmatig creatieve activiteiten en voorstellingen die iedereen kon inspireren, ook ons nu.  Dit boek staat vol inspiratie om vrolijke en hoopvolle activiteiten te ondernemen.  Dit is een jaarboek waarbij allerlei auteurs die elke dag werken op een manier waarbij de Korczak pedagogie tot zijn recht komt, hun bijdrage leveren.

Verschillende disciplines
De auteurs die hun steentje bijdragen in dit boek, werken in verschillende disciplines: spel, muziek, kunst, techniek, dans, circus en natuur. We zien allerlei voorbeelden en tips om direct mee aan de slag te gaan. De activiteiten kunnen vanuit het kind komen maar ook vanuit de volwassene en kunnen allemaal in hele kleine of juist grotere groepen gedaan worden.

Zo staat er bijvoorbeeld een zangactiviteit beschreven:

“Leuk om te doen bij het naar bed gaan. Ieder kind heeft wel knuffels. Je verstopt er één en dan zing je samen het liedje en ga je de knuffel zoeken. Om de beurt, en de laatste keer ligt knuffel natuurlijk onder de dekens!”

Vervolgens staat het liedje afgebeeld met de juiste muzieknoten.

Er wordt ook uitleg gegeven na een activiteit hoe het onderwerp een rol speelt in het weeshuis. Zo wordt er bijvoorbeeld na bovenstaande zangactiviteit dieper ingegaan op muziek en hoe het bij de dagelijkse rituelen in het weeshuis hoorde.

Ontdekkend leren
In dit veelzijdige boek komen ook kinderen aan het woord die ieder jaar naar het Nash Dam kamp van de Korczak Stichting gaan. Zij vertellen over hun ervaringen, waardoor het dichtbij komt en je het mee kunt beleven. Zo vertellen Kirsten en Wyna over als kind altijd bezig waren dingen te ontdekken, hoe ze op hun schoolkeuze uitkwamen en lees je over tips om te beginnen met diverse activiteiten. Je wordt zo de wereld van creëren ingetrokken.

Heerlijk om te zien hoe je kunt gaan ontwerpen en maken en de foto’s van alle processen zorgen dat de tekst verder uitgelegd wordt. Je ziet bijvoorbeeld een natuurschilderij op de foto, foto’s van het maken van kettingreacties of hoe een kind een huis aan zee ontwerpt. Door het boek heen staan links van plekken waar je meer kunt lezen, of bijvoorbeeld ook linkjes naar lesboekjes ‘om te leren kijken als kunstenaar’ of muziekvoorbeelden waarop je kunt dansen.

Ontzettend veel inspiratie en mooi uitgewerkt, heerlijk om zo allerlei ideeën te krijgen gebaseerd op de pedagogie van Janusz Korczak. Zeer goed te gebruiken in een gezin, maar ook op alle plekken waar groepen kinderen samenkomen.