Wijnnotities

Zaterdag, 5 september, 2020

Geschreven door: Cynthia Schultz
Artikel door: P. de Bee

Voor de fervente wijnproever

[Recensie] Van de hand van Cynthia Schultz verscheen een nieuwe loot aan haar serie Structuurjunkie-boeken, die de laatste jaren verschenen zijn. Dit keer is het een handig notitieboek geworden voor de fervente wijnproever/-liefhebber. Kennelijk had Cynthia zelf daar ernstig behoefte aan om haar vele proeverijen vast te leggen voor later gebruik en geheugensteuntjes. Immers, als je lekkere of bijzondere wijnen proeft dan maak je vaak mee dat je na verloop van tijd helemaal vergeten bent hoe of wat. En dat leidt dan weer tot flinke frustratie: “Had ik nou maar even opgeschreven wat het was en waar ik ‘m ook alweer had gekocht”.

Met dit notitieboek is dat weer een zorg minder. Je kunt er dik 150 verschillende wijnen in aantekenen, geholpen door vaste teksten per bladzij en door een ‘aromawiel’ achterin het boek, waarmee je beter in staat bent allerlei geuren te benoemen bij je proeverij. Voorin het boek is er een degelijke inleiding op het proeven zelf, over de smaken en de geuren en het goed onderscheiden daarvan, gevolgd door een hoofstuk over de belangrijkste druivensoorten. Juist bij het serieus invullen van zo’n proefnotitie kom je erachter waar je eigenlijk allemaal op moet/kunt letten. Na aldus een aantal wijnen diepgaand bestudeerd te hebben, merk je dat je feitelijk beter bent gaan proeven en uitvoeriger van je wijnen gaat genieten. Het is daarbij net als bij tekenen of schilderen: je merkt dat je er veel scherper door gaat waarnemen.

Het boekje is mooi uitgevoerd en van een bijpassend gekleurde omslag voorzien. De tekst is bewust erg licht gedrukt, waardoor je eigen krabbels beter opvallen. Een drietal leeslinten helpt ook nog eens om belangrijke bladzijden tijdelijk vast te leggen.

Er is al bij al goed doorgedacht over de bruikbaarheid van de inhoud. Mijn enige kritiek betreft de manier van inbinden/naaien en de slapte van de omslag: hierdoor kun je het boek niet platleggen en daardoor schrijft het niet makkelijk. En na het sluiten van het boek blijft de vooromslag in een bocht omhoog staan – niet zo fijn. Wellicht voor de tweede druk een idee om dat op te lossen?

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl