Zaterdag, 4 januari, 2020

Geschreven door: Daley, Melissa
Artikel door: Windmeijer, Iris

Winter in het kattencafé

HĂ©t feelgood boek voor kattenliefhebbers deze winter

[Recensie] In het stadje Stourton-on-the-Hill, in de groene heuvels van de Cotswolds, staat een kattencafé. Molly en haar kittens wonen hier in een kattenparadijs, en haar baasje Debbie serveert haar gasten thee en gebakjes. Maar als Debbies zus met een gebroken hart aanklopt bij het café, en bij hun komt logeren, neemt ze haar hondje Beau mee. Molly kijkt eerst de kat uit de boom, maar dan komt er nóg een rivaal in het kattencafé wonen, én verdwijnt een van haar kittens

Het volledige verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Molly. Al snel leef je net zo mee met deze leuke kat als je met een menselijk personage zou doen, en ik verbaasde me er over hoeveel problemen katten hebben die lijken op problemen die mensen hebben
 Het vertelperspectief van Molly maakt dit boek interessant en anders dan een ‘gewoon’ verhaal over de problemen van haar baasje Debbie. Want hoe gaat een kat om met rivalen? Of met schuldgevoel?

Menselijke thema’s

De thema’s die worden aangekaart zijn ook gewoon voor mensen van toepassing, waardoor Winter in het kattencafĂ© meer is dan een leuk boek over een leuke kat. Debbies zus probeert iets tĂ© veel invloed te krijgen in het leven van Debbie en bemoeit zich overal mee. De relatie tussen de twee zussen staat centraal, en hun strubbelingen zorgen voor problemen in het kattencafĂ©. Debbies zus jaagt hiermee letterlijk en figuurlijk de kat in de gordijnen, totdat de bom barst…

Al met al is Winter in het kattencafĂ© een vertederend boek, en erg leuk voor kattenliefhebbers. En Molly laat zien, een kat (en het leven in het kattencafĂ©) komt altijd op z’n pootjes terecht.

Nederlandse Natuurkundige Vereniging

Eerder verschenen op Readalicious