Winterhuis Hotel

Zaterdag, 27 november, 2021

Geschreven door: Ben Guterson, Chloe Bristol
Artikel door: Demi Stein

Woord anagrammen, puzzels en mysteries

[Recensie] Elizabeth is op jonge leeftijd haar ouders verloren, sindsdien woont ze bij haar tante en oom. Haar tante en oom zijn niet heel vriendelijk tegen Elizabeth. Ze is dan ook erg verbaasd wanneer ze op een dag een briefje op de voordeur vind met de volgende tekst:

“Wij zijn drie weken met vakantie. Het huis is afgesloten. In deze envelop zit een treinkaartje. Neem de trein naar het Winterhuis Hotel.”

Er hangt ook een plastic tasje bij met één set schone kleren en wat wisselgeld. Aangezien er verder niemand thuis lijkt te zijn op dit moment, besluit Elizabeth dan maar naar de trein toe te gaan. Op naar Winterhuis hotel.

Wanneer het hotel in zicht komt is Elizabeth enorm verbaasd. Haar tante en oom kunnen dit toch nooit betaald hebben voor haar? Het lijkt wel een paradijs! Ze wordt hartelijk ontvangen en leert geweldige mensen kennen, waaronder Freddy.

Freddy komt al enkele jaren in zijn eentje naar Winterhuis hotel en laat aan Elizabeth zien hoe geweldig het er is. Van Norbridge, de hoteleigenaar, heeft hij een taak gekregen en dat is het ontwerpen van de perfecte verpakking bij de bekende zoetekauwtjes. Elizabeth denkt graag mee en algauw komen Freddy en Elizabeth erachter dat ze dezelfde hobby’s hebben. Beide houden ze van spelen met woorden, van puzzels en mysteries.

Waar Elizabeth en Freddy echter geen rekening mee hadden gehouden was dat het Winterhuis hotel zelf vol zit met mysteries. Algauw komen ze achter familiegeheimen en ontdekken ze dat er een vloek heerst in het hotel. Elizabeth denkt het te kunnen oplossen, als ze maar op tijd Het Boek weet te vinden en de raadsels weet op te lossen…

Ben Guterson heeft een tiental jaar voor de klas gestaan in Amerika, voordat hij aan als manager aan de slag ging bij Microsoft. Hij woont samen met zijn familie in Seattle. Winterhuis Hotel was zijn debuut. Inmiddels zijn hier drie delen van.

Door de illustraties van Chloe Bristol in Winterhuis Hotel krijg je nog een beter beeld van de illustraties.

Het eerste wat opvalt aan Winterhuis Hotel is de enorm leuke vormgeving. Op de voorkant van het boek is het hotel te zien. Met de stofomslag eromheen zie je de buitenzijde van het hotel. Wanneer je de stofomslag eraf haalt, zie je een aantal kamers van het hotel. Slaan we het boek open, zien we aan de binnenzijde het landgoed om het hotel heen. Daarnaast krijg je direct te zien hoe belangrijk anagrammen zijn in dit boek. Ieder hoofdstuk bestaat namelijk uit een anagram! Een leuke manier om kinderen meer bezig te laten zijn met boeken.

Het verhaal zelf is ook erg leuk. Vanaf hoofdstuk één is het al een mysterie want waarom moet Elizabeth in haar eentje naar het Winterhuis hotel toe? Je stuurt een kind toch niet alleen op zo’n lange reis?

Het is een heel sfeervol boek. Dit merk je bijvoorbeeld aan het stuk waar Elizabeth van buiten het hotel bewondert. Alles wordt enorm gedetailleerd beschreven, waardoor je zelf kan dromen hoe het hotel eruit ziet. Daarnaast komen er regelmatig illustraties in voor, waardoor je een nog beter beeld krijgt van hoe het hotel eruit ziet. Mijn favoriete illustratie in dit boek, is degene waar we de bibliotheek als eerste te zien krijgen. De bibliotheek wordt in eerste instantie weer heel sfeervol en gedetailleerd beschreven, de illustratie vult dat vervolgens heel erg goed aan.

Hoe verder je vervolgens in het verhaal komt, hoe meer je als lezer ook krijgt te weten over het hotel en haar geheimen. Elizabeth is erg fanatiek in het oplossen van mysteries, waardoor je als lezer ook fanatiek gaat meedenken. Hoe meer je te weten krijgt, hoe spannender het ook wordt. De vloek lijkt echt gevaarlijk te zijn en Elizabeth lijkt de enige te zijn die dit kan oplossen, maar ze is zelf nog maar een kind dus hoe kan dit ooit goedkomen?

De schrijfstijl van Ben Guterson is erg leuk. Met name door hoe hij gedetailleerd beschrijft hoe alles eruit ziet. Ook blijft het mysterie een lange tijd een mysterie. Een aantal dingetjes zijn wat voorspelbaar, maar daar is het ook een kinderboek voor. Wel denk ik dat dit boek geschikt is voor de betere lezer, doordat er soms wat lastiger woorden in staan, er veel letters omgedraaid worden en er ook veel anagrammen in staan.

Al met al dus een erg vermakelijk boek, een spannend en mysterieus verhaal, met prachtige illustraties. Zeker een aanrader en al helemaal voor op de koudere dagen.

Eerder verschenen op Meer boeken blog