Wolkje

Zaterdag, 20 juli, 2019

Geschreven door: Anne Booth
Artikel door: Katelijne van Alem

Dus Wolkje bleef regenen en regenen, totdat…

De auteur

[Recensie] Anne Booth woont in Kent met haar man, vier kinderen, twee hanen en twee honden. Ze heeft als boekverkoper en gids gewerkt, als leerkracht Engels in Italië en daarnaast nog wat banen. Haar debuut was ‘het meisje met een witte hond’ en komt uit 2014.

De illustrator

Sarah Massini was vroeger al uren stil met potloden en papier. Ze is een succesvolle illustrator en doet dat ook het liefste. Ze woont in Sussex met haar man en zoon en een hond.

Verhaal

Wolkje zweeft vrolijk in de blauwe lucht, tot groot plezier van de mensen beneden die steeds andere figuren in hem ontdekken. Maar dan verandert Wolkje in een regenwolk… en rennen alle mensen opeens weg. Gelukkig zijn de bloemen, de vissen en de boer wel blij met hem!

Weer

Een heel erg mooi boek over het weer, uitgebeeld in een wolkje. Zoals we overal om ons heen zien, hebben we veel verschillende weertypes. In dit boek wordt dat prachtig uitgebeeld. En sommige mensen vinden stralend weer heel fijn, anderen vinden een dagje regen ook heerlijk. Wolkje groeit en laat zien wie hij is, en heeft net zoals de mensen verschillende kanten.

Welk weer vind jij fijn? En wat doe je allemaal met zonnig weer en met regen?

Soorten wolken

Dit boek is heel leuk om buiten te lezen, zoals ik samen met mijn dochter heb gedaan. Het is vandaag een dag met hier en daar een wolkje, dus konden we gelijk omhoog kijken om wolken te ontdekken. Een heerlijk spelletje om net zoals in het boek, daar figuren in te ontdekken. Daarnaast kun je het hebben over andere soorten wolken, grijze regenwolken en zwarte donderwolken. Als het weer omslaat kun je dit ook aan je kind laten zien.

Vormgeving

Een geweldig mooi geïllustreerd boek. De tekeningen stralen van de pagina’s af en er is overal wat te zien. De tekst wordt heel goed uitgebeeld, waardoor dit een fijn boek is om voor te lezen. Ook prima om zelf te gaan lezen. En je zult altijd dingen herkennen, dit weer hebben we allemaal in Nederland. Vrolijk en speels geschreven, er zitten meerdere educatieve aspecten in het boek. Zeker een aanrader voor peuters en kleuters.