Word wakker Walter

Zaterdag, 29 januari, 2022

Geschreven door: Lorraine Francis
Artikel door: Jaap Friso

Eindelijk iemand om mee te spelen

[Recensie] Walter slaapt overal en altijd. In het zwembad, op de wipwap en tijdens zijn eigen verjaardagsfeestje. Hij wordt nergens wakker: niet als hij als basketbal wordt gebruikt, niet van een Kriebel Robot en zelfs niet als er een orkest met 75 muzikanten in zijn oor staat te tetteren. Zijn wanhopige ouders gaan te rade bij een beroemde tv-dokter en een oude genezeres in de jungle. Er is niets dat helpt, Walter bij onverstoorbaar doorpitten. Maar iedereen ziet de meest logische reden van zijn obessieve slaperigheid over het hoofd. Als er onverwacht een speelkameraadje opduikt is Walter klaarwakker. “Je denkt toch niet dat ik ga slapen nu ik iemand heb om mee te spelen”.

Niet het verhaal maar de opbouw en de grafische stijl doen het prentenboek Word Wakker Walter van de Vlaamse illustrator Pieter Gaudesaboos (teksten van Lorraine Francis) in het oog springen. Zijn strakke prenten zijn enigszins vergelijkbaar met die van zijn landgenoot Leo Timmers maar Gaudesaboos is meer de graficus (zie ook zijn boek: Wat zit er in die kist?).

De illustraties zijn merendeels opgebouwd uit (grote) vakken waar mensen en apparaten een rol in spelen. Zijn stijl heeft een retro-sfeer wat vooral met het kleurgebruik te maken heeft.  Hij speelt sterk met contrasten, in kleurstelling en schaduwen maar ook in de formaten en vooral in de taferelen, het lethargische jongetje versus de drukte om hem heen. Het spelen met de groottes van voorwerpen maakt het enigszins absurdistisch. In het ziekenhuis ligt Walter in een enorm apparaat en krijgt hij een prik met een mensengrote injectiespuit (‘dit schatje’).

De illustraties tonen vooral een indrukwekkend vakmanschap en een strakke hand maar deze bijna steriele stijl heeft als nadeel dat het moeilijk is om emoties te verbeelden. Het is vooral mooi om naar te kijken maar het komt niet binnen. Walter wordt geen jongetje met wie je gaat meeleven. Als hij dan eindelijk wakker wordt, is dat dan ook vooral een gegeven.

Eerder verschenen op JaapLeest