Worstbijbel

Zaterdag, 30 juni, 2018

Geschreven door: Meneer Wateetons
Artikel door: Onbekend

Met humor worst maken

[Recensie] De kookbijbels, uitgegeven door Carrera Culinair, zijn zo onderhand een begrip in kookboekenland. Met enige regelmaat zien we weer een nieuwe kookbijbel verschijnen. Stuk voor stuk geschreven door mensen die weten waar ze het over hebben en iedere keer weer is het een dikke pil met uitgebreide tekst en uitleg en stap voor stap foto’s.
De Worstbijbel is geschreven door Meneer Wateetons die ons tot in detail vertelt hoe je zelf worst maakt. Meneer Wateetons is een gepromoveerd wetenschapper, auteur van vijf kookboeken, kok, columnist, docent, blogger en leider van culinaire workshops. Op zijn blog vertelt hij in humoristische en spitse taal over van alles en nog wat. Als het maar met culinaire zaken te maken heeft.

Dezelfde humoristische en spitse woorden treffen we aan in de Worstbijbel die thans verschenen is. In dit lijvige boek leren we echt alles over zelf worst maken. En daar komt meer bij kijken dan je zo op het eerste gezicht zou denken. Het hoofdstuk M.E.N.G.K.O.U.D. leerde mij toch allemaal nieuwe dingen. Trouwens, niet alleen dat hoofdstuk. Het boek leest soms bijna als een thriller. Meneer Wateenons legt uitgebreid uit waarom mannen worst willen maken en waarom vrouwen dat goed moeten vinden. Na het lezen van de inleiding weet je direct wat voor vlees je in de kuip hebt.

Na een aantal korte informatieve en inleidende hoofdstukken begint het echte werk. Eerst kijken we naar de spullen en ingrediënten die je nodig hebt. Dan volgen de hoofdstukken Verse worst, Gare worst, Droge worst, Vegetarische worst en Worsttechnieken. Al deze hoofdstukken hebben dezelfde indeling. Eerst de theorie, dan de how to en vervolgens wat recepten.
Hebben we eenmaal het worstmaken onder de knie dan staan er in een apart hoofdstuk nog meer recepten en het laatste hoofdstuk is Troubleshooter.

Aan het eind van het boek staat o.a. een overzicht met Adressen & Links van winkels waar je benodigdheden kunt kopen en worstwinkels die de moeite van het bezoeken waard zijn. Tenslotte wil je ook weleens van iemand anders zijn worst proeven. Vanzelfsprekend komen ook fermenteren en drogen van worst aan de orde. Zelfs wie geen ambitie heeft om zelf worst te maken zal dit boek met smaak lezen. Je leert er veel van. En het zou me niet verbazen als je dan toch een keer zelf aan de slag gaat.
Een echt stoer boek voor stoere mannen met grote messen en hakblokken. Wie zelf worst wil maken kan niet zonder de Worstbijbel.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl