Zeevarenden achter de tralies

Zaterdag, 24 juli, 2021

Geschreven door: Gijs Rommelse
Artikel door: Djoeke van Netten

De krijgsgevangenen van de grote zeeoorlogen, 1652-1674

[Recensie] Over de Engels-Nederlandse oorlogen in de tweede helft van de 17de eeuw is al veel geschreven. We kennen allemaal Michiel de Ruyter, de tocht naar Chatham, etc. Historicus Gijs Rommelse heeft zelf het nodige bijgedragen aan publicaties op dit gebied; hij schreef over de relaties tussen de Republiek en die andere grote zeemacht aan de andere kant van de Noordzee, veelal met een focus op de marine. Vaak gaat zijn werk niet zozeer specifiek over de zeeslagen zelf en gevechtsstrategieën, maar ook over de wereld daaromheen: propaganda, discours, en hoe nationale identiteit en stereotypen een rol speelden. Ook dit boek gaat daarover, maar kent een insteek die nog niet vaak gekozen is, namelijk de krijgsgevangenen. In Zeevarenden achter de tralies heeft Rommelse een rijke verscheidenheid aan bronnen bij elkaar gebracht om meer over de krijgsgevangenen van deze zeeoorlogen (zowel Engelsen in de Republiek als Nederlanders in Engeland) boven water te krijgen.

Zo bespreekt hij traktaten, politieke overeenkomsten, pamfletten en brieven van diplomaten, en citeert daar het nodige uit. Maar ook visuele cultuur komt aan bod, in de vorm van schilderijen en prenten, waarvan af en toe gruwelijke details uitgelicht worden. In het derde en laatste hoofdstuk probeert Rommelse zo dicht mogelijk bij de ervaring van de krijgsgevangen zelf te komen, gebruikmakend van zeldzame brieven en verslagen van henzelf, en onderschepte brieven van zeemansvrouwen. Als altijd is ook dit bijna-vierkante boekje in de Zeven Provinciën Reeks prettig vormgegeven en rijk geïllustreerd.

Eerder verschenen in Geschiedenis Magazine