Zet ze maar op zee

Maandag, 17 januari, 2022

Geschreven door: Chris Westra
Artikel door: Rijkert Knoppers

Nederlandse nieuwe energie

[Recensie] De productie van hernieuwbare energie in Nederland is in 2021 met 13 procent gegroeid. Van dat percentage komt het grootste aandeel van wind op zee, dat met een toename van ruim 30 procent de grootste groeier was. Dat komt naar voren uit recente cijfers van Energieopwek.nl, de site van het Energieakkoord. De potentie van offshore wind is enorm, zo bevestigt het onlangs verschenen boek
Het boek is rijk geïllustreerd met veel foto’s, technische tekeningen en overzichtelijk kaartmateriaal. Een punt van discussie betreft de uitgebreide financiële ondersteuning die dit boek heeft gekregen van 26 bedrijven en organisaties, zoals uit het colofon blijkt. Meer dan de helft daarvan heeft in het boek een bedrijfsportret van twee pagina’s. In de toelichting schrijft Westra dat deze sponsors geen invloed hebben gehad op de inhoud. Maar ligt hier niet een groot gevaar van zelfcensuur? Zou de schrijver het hebben aangedurfd om een van beschreven bedrijven in het boek te bekritiseren? Aan de andere kant heeft de financiële ondersteuning het wel mogelijk gemaakt dat dit fraai vormgeven boek voor een relatief lage prijs op de markt verkrijgbaar is. Toch lijkt het geen slecht idee om bij een volgende uitgave subsidie bij bijvoorbeeld een onafhankelijke wetenschappelijke organisatie aan te vragen.