Zij, jij en ik

Zaterdag, 1 augustus, 2020

Geschreven door: Julie Cohen
Artikel door: Paula van Mourik

Diepgaande roman over drie generaties vrouwen

[Recensie] Zij, jij en ik gaat over drie generaties vrouwen: oma, schoondochter en kleindochter, die alle drie moeten zien om te gaan met problemen die kenmerkend zijn voor de levensfase waarin zij zich bevinden.

Tien jaar geleden is Jo’s man Stephen bij een incident om het leven gekomen. Sindsdien heeft zij nog maar weinig contact met Honor, haar schoonmoeder. Maar als Honor haar heup breekt, neemt Jo haar in huis. Het enige dat Jo en Honor nog bindt is Lydia, de dochter van Stephen en Jo. Zowel Jo als Honor als Lydia worstelen alle drie met hun eigen problemen, maar delen dit niet met elkaar. In plaats van nader tot elkaar te komen, dreigen ze uit elkaar te raken.

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. Doordat de drie vrouwen ieder in een andere levensfase zitten, is dit een boek waarin veel vrouwen, jong en oud, zich in zullen herkennen. Lydia staat op het punt om volwassen te worden en voelt zich onbegrepen door haar moeder. Jo is na de dood van Stephen hertrouwd, maar aan dit huwelijk kwam als snel een einde. Nu is ze alleenstaande moeder van een tiener en twee peuters. Een zware taak waarin Jo zichzelf wegcijfert. Ondanks haar leeftijd woont Honor nog zelfstandig, maar door een val van de trap komt daar een einde aan. Noodgedwongen trekt Honor tegen haar zin tijdelijk bij Jo en Lydia in.

Zij jij en ik is een roman met een serieuze ondertoon, omdat het verhaal thema’s bevat als verlies, acceptatie, rouw en lichamelijke aftakeling.

Dans Magazine

Ik vond het verhaal lekker vlot lezen, maar moet er wel bij zeggen dat het in het begin wat voortkabbelt. Afwisselend lees je de verhalen van Honor, Jo en Lydia. Hun personages ontwikkelen zich niet heel snel. Dat komt waarschijnlijk doordat de hoofdstukken kort zijn en je steeds moet switchen naar een andere persoon. Maar op een gegeven moment komt alles samen in het verhaal en dan wil je eigenlijk alleen nog maar doorlezen.

Het einde van Zij jij en ik is erg indrukwekkend. Spannend, maar ook mooi. Niet helemaal het einde waar ik op had gehoopt, maar wel een einde dat het verhaal mooi afrondt.

Eerder verschenen op Hebban