Zijderups

Zaterdag, 23 juni, 2018

Geschreven door: Robert Galbraith
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Moord in de uitgeverswereld

[Recensie] Weliswaar is deel 2 uit de Comoran Strike serie, Zijderups, een verhaal op zich en best goed als stand alone te lezen maar toch veel leuker als je begint met deel 1 Koekoeksjong. Want het leven van Comoran Strike, de eigenwijze privédetective gaat in dit boek verder. Hij woont nog altijd in zijn kantoor en de vraag is natuurlijk wanneer hij een betere plek zal vinden om te slapen. Gaat dat in dit boek gebeuren? Misschien, maar dat is niet het belangrijkste. Comoran duikt, samen met zijn assistente Robin, de uitgeverswereld in. De schrijver Owen Quine wordt vermist en zijn vrouw vraagt Comoran om hem te zoeken. Nu is Owen Quine een beetje raar figuur en wel vaker van huis maar in dit geval lijkt het anders. En dat is ook zo want zijn lijk wordt gevonden en dan blijkt dan hij op een gruwelijke, bijna rituele wijze, om het leven is gebracht.

In de kluis van de uitgever van Owen ontdekt Comoran een manuscript. De uitgever heeft geweigerd het boek uit te geven omdat het veel pikante en niet zulke fijne details bevat uit de levens van de vrienden en kennissen van Owen. Ook de wijze waarop hij om het leven is gebracht staat in het manuscript beschreven. Heeft de dader dat geweten? De moordenaar lijkt wel een heel bijzonder figuur te zijn en Comoran en Robin beginnen een race tegen de klok om hem te ontmaskeren.

Het boek is vol vaart en vooral ook weer humor geschreven. Comoran is een bijzonder mens en bij tijd en wijle ook nogal uitgesproken in zijn meningen en, zoals we dat noemen, vooral grof in de bek. Als met al is het een boek voor bijzondere personages en spanning. Details over het privéleven van Comoran en Robin, die allebei zo hun problemen hebben, doorbreken af en toe de spanning en dat kan geen kwaad. Hou er, vooral in het begin van het boek, je hersens bij want anders loop je het risico de draad kwijt te raken. Ben je eenmaal een stukje op weg dan kom je al snel niet meer uit het boek los.

Meer recensies op Romantischeboeken.nl

Het slechte pad

Cormoran Strike 6 - Inktzwart hart