Zilt Zoet Zeeland

Zaterdag, 11 februari, 2017

Geschreven door: Tanja van den Berge
Artikel door: Marco Louter

Zeeuwse Natuur, Cultuur en Gastronomie

[Recensie] Sinds een paar jaar heb ik Zeeland helemaal gevonden. Voorheen stond de provincie Zeeland op mijn netvlies als ver, vlak en veel (tegen)wind. Door enkele persreizen heb ik culinair en ondernemend Zeeland beter leren kennen en ben ik inmiddels razend enthousiast. De Zeeuwen zijn vol ambitie, trots en bewust van hun tradities. Ik heb het met eigen ogen gezien. Ze zijn bovendien zeer innovatief. Vooral als het gaat om hun zilte zee producten, maar er is nog zoveel meer te zien en te proeven.

En nu dit boek waar alles over Zeeland samenkomt en al deze zilte en zoete zaligheden worden gepresenteerd. Zoals Han Polman in het voorwoord van het boek mooi zegt: “Zeeland , als land en zee, is anders en smaakt anders!”. Door een kijkje voor en achter de schermen te krijgen leer je Zeeland pas echt kennen en dit boek helpt je daarbij.

Drie gepassioneerde dames nemen je in dit boek mee aan de hand door de natuur, cultuur en gastronomie van Zeeland. Elk met hun eigen expertise. Annette van Ruitenburg is expert op het gebied van streekproducten, Tanja van den Berge als culinair journalist en Ruth de Ruwe als natuur- en culinair fotograaf. Een combinatie van passie, Zeeuwse roots en nieuwsgierigheid is de basis voor het samenstellen van dit heerlijke koffietafelboek. Ze spreken in dit boek niet alleen met vissers, familiebedrijven en tuinders maar ook met ambitieuze chefs en telers. Daarvoor pionierde ze  voor  Zilt Zoet Zeeland langs de Zeeuwse eilanden op zoek naar culturele en gastronomische parels om te laten zien wat Zeeland te bieden heeft.

In het 256 bladzijden tellende boek met hardcover en in gewicht ruim anderhalve kilo heb je letterlijk wat in handen. Vanaf de eerste bladzijde zijn de foto’s die direct de sfeer en de toon van dit boek bepalen. Er is veel achtergrond informatie zoals de verhalen van de vissers en recepturen van typische lokale Zeeuwse delicatesse en producten. Vooral de foto’s en de verhalen van de familiebedrijven zijn bijzonder.

Uiteraard komen de bekende Zeeuwse producten aan de orde maar ook de minder bekende Zeeuwse producten zoals de Zeeuwse vlegel en de Zeeuwse moppen. Al deze verhalen worden afgewisseld met heerlijke gerechten. Zelf werd ik een jaar geleden in Ouddorp verrast door het typische Zeeuwse paasgerecht: krentenbrood met saffraan, veel roomboter en krukels of kreukels zoals de Zeeuwen zeggen, bekender als alikruiken. Voor mij een ongekende en onbekende combinatie maar zo zalig! De combi van zoet, zout, vlezig en zalvend maakt dit gerecht tot een ultieme Zeeuws  gerechtje waar alles in zit.

De recepturen zijn duidelijk en bondig beschreven en zijn goed te doen voor de gemiddelde hobby kok. Sommige ingrediënten buiten Zeeland zijn misschien iets minder goed verkrijgbaar maar des te meer een reden om weer eens richting Zeeland af te reizen. Mijn favoriete recept: de aardbeien tomatensalade met zeekraal! Hier zit dan ook bij mij het handige licht blauwe leeslintje. Achter in het boek is een handig overzicht van basisbereidingen en bijgerechten en de adressen van alle restaurants die in het boek worden bezocht.

Zilt Zoet Zeeland is een receptenboek en inspiratieboek dat iedereen moet lezen die naar deze provincie af reist.

Eerder verschenen op kookboekenrecensies.nl