Zo klinkt verandering

Zaterdag, 16 oktober, 2021

Geschreven door: Amanda Gorman, Loren Long
Artikel door: Rita Pontororing

Een hymne

[Recensie] Op de cover een meisje met een gitaar. De gitaar is zo afgebeeld dat hij veel te groot lijkt voor haar. Misschien wil illustrator Loren Long benadrukken dat het meisje een lied brengt? Long laat het meisje op elke pagina terugkomen met andere kinderen die verschillende instrumenten bespelen. Daardoor krijgt dit prentenboek iets gewoons naast de poëtische teksten. Long heeft hierdoor een mooie invalshoek gekozen met zijn kleurrijke illustraties.

Het meisje met de gitaar vertelt wat zij in zich heeft.
“Ik ben het gezang dat opkomt
En weerklinkt”

Dan vertelt het meisje haar boodschap
“Er is hoop, want verandering zingt.”

Amanda Gorman laat het meisje het lied van verandering zingen. De jonge Gorman heeft wereldwijd bekendheid verworven door het voorlezen van haar gedicht The Hill We Climb tijdens de inauguratie van Joe Biden. Gorman maakte veel indruk tijdens het voorlezen van haar voordracht. Ze stond daar op een podium, een mooie kleurrijke jonge vrouw met een mooie boodschap.

“En dus richten we onze blik niet op wat ons scheidt
maar op wat vóór ons ligt”

Twee regels uit Gorman’s inauguratiegedicht waarin ze eveneens oproept tot verandering. In Zo klinkt verandering vertelt Gorman telkens hoe zij de wereld ziet én hoe ze verandering ziet. In kleine korte zinnen met mooie gedachten, a Children’s Anthem zoals de oorspronkelijke titel luidt, een hymne voor kinderen. Een ode die het verlangen weergeeft op een wereld van verandering en in dit prachtige prentenboek is de ode gericht aan kinderen. En het verlangen om kinderen er toe aan te zetten om de boodschap te begrijpen en door te geven.

Het boek maakt je lyrisch, een boek om voor te dragen. Misschien komt het door het beeld dat ik van Gorman heb tijdens het voorlezen van haar inauguratiegedicht. In elk geval is het een boek om met kinderen te praten over wat er veranderd zou moeten worden in onze wereld.

Ook een boek om met kinderen een gesprek aan te gaan om te vertellen wat zij geloven, wat ze denken, wat ze willen.
Ook een boek dat uitnodigt om te praten over hoop, dromen en doorzetten.
Ook een boek om gewoon uit voor te lezen en de illustraties te bekijken.