Zo lief als de dood

Zaterdag, 23 april, 2022

Geschreven door: Holly Jackson
Artikel door: Jacqueline Stil

Stalken en moorden, de dader heeft het er maar druk mee

[Recensie] In dit dikke boek staat detective Pip Fitz-Amobi centraal. Pip is een speurder met een sterk rechtvaardigheidsgevoel, maar heeft haar eigen leven niet helemaal op de rails. Ze neemt kalmeringsmiddelen om de stress van haar baan te kunnen weerstaan. Ze praat imaginair met haar vriend Ravi, alsof hij naast haar staat, en ze heeft zijn mening hard nodig.

In Zo lief als de dood ervaart ze vreemde dingen, zoals getekende poppetjes zonder hoofd in haar tuin, en dode duiven zonder kop op de stoep. Ze ontvangt dreigende berichten zoals “Wie gaat er naar jou op zoek wanneer jij vermist raakt”. Pip komt er achter dat andere jonge vrouwen werden gestalkt met dezelfde symbolen. De spanning rijst ten top als haar superieur op haar werk haar niet gelooft. De stalker is een seriemoordenaar. Er is iemand die deze moorden bekend heeft en ervoor vast zit, maar hoe kan het dat het stalken met dezelfde symbolen voortgaat?

Het komt niet vaak voor in thrillers dat de serie moordenaar tevens een stalker is. Een stalker is wellicht eerder te achterhalen omdat er meerdere contactmomenten zijn. De spanning wordt er echter wel door aangewakkerd. Dat Pip eerst niet wordt geloofd in haars omgeving maakt het nog extra spannend. Steeds komt er een schepje bovenop het probleem. Het aantal personages blijft beperkt, zodat het verhaal niet te ingewikkeld wordt.

Het taalgebruik is beslist niet moeilijk, veeleer leest het boek soepel. Elke eerst zin van de hoofdstukken is een kei van een openingszin, vooral de openingszin van het boek: “Doodogig, hoe kon je zoiets zeggen? Levenloos, glazig, leeg. Dode ogen hielden haar nu constant gezelschap, volgden haar overal naartoe, waren nooit verder weg dan één oogwenk.”

Zo lief als de dood is voor het eerst verschenen in Groot-Brittanië, maar op de plek waar het verhaal zich afspeelt ligt niet veel nadruk, het zou zich daarom overal kunnen afspelen. Jammer is wel dat er niet wordt verteld wat er uiteindelijk is gebeurd met de man die ten onrechte veroordeeld werd. Toch een absolute voldoende voor dit boek.

De vijf die blijven

Zo lief als de dood

Zo lief als de dood