Zonder zintuigen

Zaterdag, 28 november, 2020

Geschreven door: Ed James
Artikel door: Severine Lefebre

Driedaagse zoektocht vol plotwendingen en dwaalsporen

[Recensie] Een vrouw wordt zwaargewond teruggevonden langs de kant van de weg. Ze is graatmager en spreekt amper een woord. Het blijkt dat ze al wekenlang wordt vermist. Brigadier Aidan Corcoran, nieuw bij de politie van Thames Valley, heeft geen idee wat er aan de hand is. Wanneer enkele dagen later nog een vermiste persoon wordt teruggevonden in verwarde toestand, is het al snel duidelijk dat er meer speelt. Om de moeilijke zaak op te lossen moet Corcoran samenwerken met forensisch psycholoog Marie Palmer. Als er opnieuw een vrouw verdwijnt, begint de race tegen de klok.

Ed James is auteur van onder andere de succesvolle reeks rond inspecteur Simon Fenchurch. Zonder zintuigen is het eerste deel van een gloednieuwe reeks, die draait rond brigadier Aidan Corcoran en forensisch psycholoog Marie Palmer.

Het verhaal is even wennen. Vooral het tweede hoofdstuk waarbij we kennis maken met brigadier Aidan Corcoran en inspecteur Alana Thompson. Thompson heeft een bijrol, degene die meer op de voorgrond treedt is Marie Palmer. Het duurt een tijdje voordat hun samenwerking soepel verloopt. Palmer heeft vooral schrik van de directe betrokkenheid bij het lopende onderzoek. Normaal observeert ze de daders als ze reeds achter slot en grendel zitten. Hier is de zoektocht nog in volle gang. Corcoran heeft in het begin zijn twijfels of Palmer wel een meerwaarde is in het onderzoek. Maar eenmaal ze elkaar beter leren kennen, is er steeds meer waardering en vertrouwen in elkaar.

Deze twee personages vormen de basis van een nieuwe reeks. Aidan Corcoran worstelt met zichzelf door gebeurtenissen uit het verleden, en wil koste wat het kost bepaalde fouten niet meer herhalen. De meeste evolutie zie je bij Marie Palmer. Zij twijfelt aan zichzelf. Toch lukt het haar om te groeien en koelbloedig te reageren in bepaalde situaties.

De verhaallijn speelt zich af in een tijdspanne van drie dagen. Elke dag heeft meerdere hoofdstukken met tijdstip, waarbij ook duidelijk wordt aangegeven wie er aan het woord is. Meestal is dit Corcoran of Palmer. Maar soms wisselt het perspectief van onder andere de slachtoffers én de dader. Waarbij het dan vooral om flashbacks gaat. Dit maakt de verhaallijn nog boeiender.

De originele plot zit uitmuntend in elkaar en wordt geleidelijk opgebouwd. Gedurende het hele verhaal is het gissen naar wie er achter de ontvoeringen zit. Pas naar het einde toe krijgen we meer bijkomende informatie, en dan nog slaagt de auteur erin om je als lezer op een dwaalspoor te zetten. Daarbij komen de nodige plotwendingen aan bod. Bereid voor op een indrukwekkende thriller met een knap staaltje psychologie. Ed James laat zien hoe een ogenschijnlijk onschuldige gebeurtenis een trauma teweeg kan brengen en hoe je zintuigen kan ontregelen.

Eerder verschenen op Perfecte Buren