Zusje

Zaterdag, 7 september, 2019

Geschreven door: Rosamund Lupton
Artikel door: Agnes Eikema

Zelfmoord of moord?

[Recensie] Beatrice krijgt tijdens een zondagse lunch een paniekerig telefoontje dat haar hoogzwangere zus Tess in Londen wordt vermist. Zonder enige twijfel stapt Beatrice meteen op het vliegtuig uit New York om te helpen met de zoektocht. Wanneer een paar dagen later het levenloze lichaam van haar zus wordt gevonden in het park, wordt geconcludeerd dat Tess zelfmoord heeft gepleegd. Maar Beatrice kent haar zus goed genoeg om zelfmoord uit te sluiten. Helaas wordt deze mening niet door de politie ondersteund en Beatrice is genoodzaakt alleen op onderzoek uit te gaan. Naarmate ze dichter bij de waarheid komt, raakt ze steeds meer geïsoleerd van haar omgeving. Niemand wil geloven dat Tess vermoord is en Beatrice staat er alleen voor. Totdat ze tot enkele schokkende ontdekkingen komt die niet ontkend kunnen worden.

Zusje

Het verhaal begint ietwat verwarrend, want Lupton gebruikt verschillende stijlen. Ten eerste is het boek (gedeeltelijk) opgebouwd in briefvorm. Hierdoor word je betrokken bij het persoonlijke gedeelte van het verhaal en de zoektocht van Beatrice; zij schrijft haar bevindingen namelijk aan haar zus Tess. In haar bevindingen blikt ze ook terug naar vroegere tijden en als toevoeging heeft Lupton daarbij fragmenten van oude correspondentie van Tess aan Beatrice verwerkt. Erg mooi, want op deze manier lijkt het net alsof de zusjes nog met elkaar in gesprek zijn en krijgt het verhaal meer diepgang. Het lijkt net alsof Tess nog leeft.

Ook het heden speelt een grote rol in dit verhaal. Het boek begint namelijk dat Beatrice haar verhaal aan een advocaat van het Openbaar Ministerie vertelt en hierbij begint ook het verhaal voor de lezer. De verschillende afwisselingen in de vertelvorm kan nog wel eens voor verwarring zorgen, maar zodra je weet hoe het in elkaar zit moet je toegeven dat het toch op een erg mooie manier is gedaan.

Naarmate het boek vordert, kom je erachter dat Beatrice haar zusje minder goed kent dan ze had verwacht. En dat terwijl ze altijd een ijzersterke band hadden, zeker na het overlijden van hun jongere broertje Leo. In het eerste gedeelte van het boek worden familiebanden aangehaald en vanaf de tweede helft van het boek wordt de spanning steeds meer opgebouwd.

Wanneer je goed leest en beredeneert weet je eigenlijk al snel in welke richting je moet zoeken om de oorzaak van de (zelf)moord van Tess te achterhalen. Dat vond ik dan ook een minpuntje in het verhaal. Het plot is wel verrassend, dus desondanks is het een prima thriller met een verrassende twist.

Eerder verschenen op Boekenz