Hanze. daar waar de reis naartoe gaat

Hanze. daar waar de reis naartoe gaat

Plaats maken voor de toekomst

[Recensie] Hanze. daar waar de reis naartoe gaat is het nieuwste boek van Hans Muiderman en is verschenen bij de jonge uitgeverij X-peditions. Het is een verzorgde uitgave met landkaarten aan de binnenzijde van de omslag. Voor zijn boeken onderneemt de auteur vele reizen die hij aflegt met zijn camper en op de fiets,

Lees verder...

Las mamás belgas

Las mamás belgas

De strijd van jonge vrouwen uit België en Nederland tegen Franco en Hitler

[Recensie] Ondanks de vele boeken die ieder jaar verschijnen, zijn er altijd nog onderwerpen die niet of nauwelijks beschreven zijn, terwijl ze wel aandacht verdienen. De Belgische en Nederlandse verpleegsters die zich in 1936 vrijwillig in Spanje meldden om de gewonden te verzorgen tijdens de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) vormen zo’n onderwerp.

Lees verder...

Het empathisch teveel

Het empathisch teveel

Je kunt je niet in alles en iedereen inleven

[Recensie] We hebben er allemaal mee te maken en we doen het steeds vaker: empathie. Heel kort gezegd, meevoelen met een ander. In onze huidige samenleving wordt dit inlevingsvermogen ook van ons verlangd. De wereld is dankzij de sociale media flink sneller geworden. Rampzalig nieuws bereikt ons overal en op ons empathisch gevoel wordt dan behoorlijk ingespeeld door organisaties als goede doelen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Verlicht geloof

Verlicht geloof

Geloven anno 2017 volgens Dietrich Bonhoeffer

[Recensie] Kun je als ‘modern’ mens nog wel geloven? Is christelijke godsdienst nog te handhaven in een samenleving die de veranderingen in de cultuur ondergaat en in zich opneemt? Deze vragen stelde Gerard Dekker zichzelf. Dekker is godsdienstsocioloog aan de VU Amsterdam, hij bestudeert de relatie tussen godsdienst en samenleving. Voor antwoorden op zijn vragen ging hij te rade bij de Duitse theoloog Dietrich Bonhoeffer,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

God bestaat niet en Jezus is zijn zoon

God bestaat niet en Jezus is zijn zoon

Christus voor atheïsten

[Recensie] “Christelijk gesproken heeft het christendom enorme mazzel gehad.” Deze woorden zijn een citaat uit het nieuwste boek van Klaas Hendrikse, vrijzinnig predikant in Middelburg en Zierikzee en hartstochtelijk atheïst: God bestaat niet en Jezus is zijn zoon. in 2011 uitgegeven bij uitgeverij Nieuw Amsterdam. Daarmee is meteen de toon gezet in dit boek.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De geschiedenis van het christendom

De geschiedenis van het christendom

Uitvoerig standaardwerk

[Recensie]Het christendom, één van de vijf wereldgodsdiensten, is bijna 2000 jaar oud en vrijwel vanaf het begin heeft deze godsdienst vele veranderingen ondergaan, zoals de andere godsdiensten in de loop der tijden ook veranderd zijn. Toch telt het christendom miljoenen aanhangers en inspireert het christelijk geloof vandaag de dag nog steeds vele mensen. Diarmaid MacCullogh raakte geboeid door deze fascinatie voor een geloof,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Dit wil ik!

Dit wil ik!

Erkennen van je hartenwens

[Recensie] Geld maakt niet gelukkig. Maar wat dan wel? Beroemd zijn, is een ander veel gehoord antwoord. Of het winnen van een loterij. Maar eigenlijk kunnen we het geluk veel dichterbij onszelf vinden, namelijk gewoon doen, waarin we plezier hebben en wie wil dit niet? In deze maatschappij, waarin het voornamelijk draait om geld en prestige,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Rusland, Oekraïne en de Krim

Rusland, Oekraïne en de Krim

Sinds de tragische gebeurtenis in 2014 met de MH17, het toestel dat boven Oost-Oekraïne neerstortte en waarbij bijna 200 Nederlandse passagiers omkwamen, is de Oekraïne weer in de belangstelling komen te staan. Door het referendum dat twee jaar later gehouden werd over het associatieverdrag van de Europese Unie met Oekraïne, leefde ook de interesse voor de relatie tussen de Oekraïne en Rusland weer op.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De getekenden

De getekenden

Vier Poolse verzetsstrijders in Auschwitz

[Recensie] De Tweede Wereldoorlog is onlosmakelijk verbonden met de concentratiekampen en de miljoenen mensen die daar gedwongen het leven lieten. Begrijpelijkerwijs is er in de loop der jaren veel literatuur verschenen over de ervaringen van hen die de verschrikkingen overleefd hebben. Maar soms verschijnt er ineens een heruitgave van een boek dat op een bijzondere manier opvalt.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De absolute werkelijkheid

De absolute werkelijkheid

In het licht van eeuwenoude religieuze tradities

[Recensie] Niets is wat het lijkt; wat wij beschouwen als werkelijkheid, is slechts een illusie. Althans, dit is wat oude tradities ons leert. Maar wat is dan die werkelijkheid en beter nog: hoe kunnen we die vinden? Wiskundige en theoloog Jaap Dijkstra probeert ons daarvoor de weg te wijzen in zijn boek De absolute werkelijkheid.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: