Als de winter voorbij is

Als de winter voorbij is

De zoete pijn van de spijt

Nu ik deze regels schrijf heeft Thomas Verbogt met zijn Als de winter voorbij is de Libris Literatuurprijs 2016 niet gewonnen. Natuurlijk niet, zou ik haast zeggen. Het is niet dat Verbogt geen mooie roman heeft geschreven. De roman, waarin de auteur nadrukkelijk teruggaat naar zichzelf, is behalve een typisch voorbeeld van de Verbogtiaanse poëtica,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Val

Val

Vastklampen aan details

Onze lieve Heer heeft rare kostgangers. En niet alleen in de echte wereld. Ook in de literatuur wemelt het van de vreemde snuiters, engerds, weirdo’s en leipo’s. Roderik Six voert er een paar ten tonele in zijn tweede roman Val, een inktzwarte vertelling over een jonge arts in Fall, een gehucht van houthakkers en vissers in het dunbevolkte en onherbergzame noorden van Canada.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Winter in Gloster Huis

Winter in Gloster Huis

Luchtige oplossing voor loodzware kwestie

Hoe mooi zou het niet zijn om in een welhaast idyllische setting die volstrekt ontdaan is van sentiment en emotie op afspraak afscheid te kunnen nemen van je leven, op een zelfgekozen moment, zonder inmenging van wetten en regels? Van der Meer maakt er in Winter in Gloster Huis geen vlammend pamflet van,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Onderweg met Roadie

Onderweg met Roadie

Een lange, gevaarlijke reis met vele obstakels

Cabaretier, acteur, zanger en nu ook romancier: Thomas Acda heeft een roman geschreven. Onderweg met roadie is een road-novel, traditiegetrouw het genre waarin de hoofdpersoon ontsnapping, avontuur en loutering zoekt in een doorgaans in eenzaamheid beleefde, niet van gevaar ontblote reis. Tijdens het lezen zweefde mij voortdurend de ultieme ‘roadie’ Don Quichot voor ogen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Liefde tussen 5 en 7

Liefde tussen 5 en 7

Wraak zonder passie

Wraak mag dan zoet worden genoemd, maar de wraak die de hoofdpersoon uit Wanda Reisels Liefde tussen 5 en 7 uitdenkt, smaakt eerder naar bittere gal dan naar zoete broodjes. Maar ja, als je ook zo belazerd wordt als Liza Wolf, moet je wel terugslaan met alle middelen die je hebt.

En die middelen heeft de journaliste,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De onderwater- zwemmer

De onderwater- zwemmer

Het kind dat alleen achterbleef

Frans Thomése blijft je intrigeren. Even virtuoos in literaire juweeltjes als De weldoener(2010) en Schaduwkind (2003) als in ruige seksboeken, zoals J.Kessels, The Novel (2011) en Het bamischandaal (2014). In De onderwaterzwemmer toont hij zich andermaal de literaire meester in een ontroerende geschiedenis van een jongeman die zijn leven laat bepalen door een schuld die zijn schuld niet is.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Liefde bij wijze van spreken

Liefde bij wijze van spreken

De groeipijnen van het egocentrische zelf

Als er één ding duidelijk is in Liefde bij wijze van spreken van Yves Petry, dan is het wel dat er geen sprankje van liefde in het boek te ontwaren valt. Niet alleen botert het tussen de personages onderling nauwelijks, ook in de relatie tussen de personages en de lezer schrijnt en schuurt het.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Veertig jaar liefde

Veertig jaar liefde

Gestruikeld over het verzet

Op het wel of niet winnen van een literaire prijs heeft de schrijver doorgaans weinig invloed. Meerdere malen belandde een boek van de Vlaamse schrijver Jan van Loy op een belangwekkende literaire shortlist zonder te winnen. Het lijkt symptomatisch te zijn voor de manier waarop zijn held uit Veertig jaar liefde zich moet laten meesleuren in schimmige praktijken aan zowel de ‘goede’ als de ‘slechte’ kant in de nadagen en nasleep van de Tweede Wereldoorlog.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Heilbrons hel

Heilbrons hel

Dringen voor de hellepoort

Langzaam sluit het net zich rondom Cor Heilbron, de succesvolle CEO van een van de grootste beursgenoteerde ondernemingen van de wereld. Heilbrons werdegang wordt in Heilbrons hel op minutieuze wijze door journaliste Jannetje Koelewijn ontleed. Te minutieus, want zijn tegenstanders hebben ook zo hun eigen problemen, die door Koeleman eveneens nauwgezet in kaart worden gebracht.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

De man van je leven

De man van je leven

Het lijkt verdorie het Theater van de Lach wel

John Lantings Theater van de Lach maakte  in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw furore met de opvoering van kluchten met namen als Nee, schat nu niet en Geen gedonder in het vooronder. Met vaste, hilarisch bedoelde, elementen als overspel, verrassing, vergissing en verwisseling rommelig verpakt in flauwe dialogen en matig tot zeer matig toneelspel.

Lees verder...

Recensie door:

Genres: