Spotvogels

Spotvogels

Een vrolijke veldgids over vogels en vogelaars

[Signalering] De basis voor dit boek vormen de columns die eerder door beide auteurs voor het blad Vogels werden geschreven. Deze teksten zijn aangevuld met nieuw geschreven materiaal. In het boek vinden we geestige vogelaartekeningen van Peter van Straaten.

Veel wijzer over vogels word je niet. De vogelaars worden nogal stereotiep beschreven als grijze,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Dieren met toekomstplannen

Dieren met toekomstplannen

Slim vooruit kijken in de natuur

[Signalering] Gebruikmakend van wetenschappelijk onderzoek en vele observaties probeert de auteur te bewijzen dat alle dieren bezig zijn met hun toekomst en daarbij gebruikmaken van ervaringen uit het verleden. Hij begint zijn boek met ‘lage’ dieren en eindigt het met walvissen en dolfijnen. Een grappig voorbeeld van een persoonlijke observatie is de meermaals door Frans verplaatste slak,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Landschapspijn

Landschapspijn

Over de toekomst van ons platteland

[Signalering] Teunis Piersma gebruikte het woord ‘landschapspijn’ voor het eerst om zijn heimwee naar het Friese platteland van vroeger te beschrijven. Tegenwoordig is het er eentonig, met aanzienlijk minder veldleeuweriken, grutto’s en veldbloemen.

De intensieve landbouw en met name de melkveehouderij eisen hun tol. Jantien, werkzaam bij de Leeuwarder Courant,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Natuurgebieden in Noord-Brabant

Natuurgebieden in Noord-Brabant

Ontstaan, Ontginning en Natuurontwikkeling

[Signalering] Geologie, natuurlijke rijkdom en de invloed van de mens staan centraal in deze uitgave. Broedende zeearenden en visarenden zijn het positieve resultaat van de veranderde Biesbosch. In de Kampina probeert men de ontstane verzuring van de vennen tegen te gaan. Herstelprojecten in het beekdal van de Beerze vonden plaats. De bosbeekjuffer profiteert er van de verbeterde waterkwaliteit.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Onder dieren

Onder dieren

Voor een diervriendelijker wereld

[Signalering] Van humanisme naar humanimalisme is het pleidooi van cultuurfilosoof Lemaire. Eeuwenlang werden dieren met name in de Westerse wereld als inferieur gezien. De mens was ‘de kroon op de schepping’ en had in tegenstelling tot de dieren intelligentie en emoties. Steeds meer wetenschappelijk onderzoek toont aan, denk bijvoorbeeld aan Frans de Waal, dat deze gedachte niet terecht is.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De meerkoet

De meerkoet

Vindingrijke stadsvogel

[Signalering] Heeft u weleensgehoord van bacardikoeten? Als u dit boek gelezen hebt, kunt u erover meepraten. Remco Daalder, stadsecoloog te Amsterdam, weet veel van zijn onderwerp en schrijft meeslepend. Eerder verscheen van hem De gierzwaluw waarvoor hij de Jan Wolkersprijs 2014 ontving. Nu zien we in de steden overal meerkoeten. Deze situatie is in feite nog maar heel recent.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De merel

De merel

Merelvrouwen zijn de baas

[Signalering] Al zijn hele leven is Hay Wijnhoven gefascineerd door merels. Deze veelzijdige bioloog en kunstenaar maakt zowel gedichten als zeer gedetailleerde wetenschappelijk tekeningen bij entomologische publicaties. Vanuit zijn atelier bestudeert hij in de tuin de achtereenvolgende merelparen, die daar hun territorium hebben. Hij geeft ze namen. Zijn absolute favoriet is de bijdehante Babs.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: