De duistere winkel

De duistere winkel

De dromennotulist

Een meer privé domein dan iemands dromenwereld bestaat niet. Met De duistere winkel geeft de Franse, conceptuele schrijver Georges Perec (1936-1982) inzage zijn in zijn dromen.

[Recensie] Perec, zoon van naar Frankrijk uitgeweken Poolse Joden, verloor beide ouders in de oorlog. Hijzelf groeide op bij een oom en een tante.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

Lartigue, l’elegance photographique

Lartigue, l’elegance photographique

Nader tot Lartigue, fotograaf van de blije verwondering

[Recensie] Lartigue’s vroeg twintigeeuwse foto’s, zoals de uit beeld snellende racewagen en een van een trapleuning glijdende dame, werden iconen van de nieuwe tijd. Wat ze nog extra interessant maakt is dat Jacques Henri Lartigue (1894 -1986) fotografeerde waarover de dik twintig jaar oudere Proust en zijn leeftijdsgenoot Céline in hun romans schreven: chique dames met reputaties en stuntende vliegtuigpioniers.

Lees verder…

Emil Nolde

Emil Nolde

Kunstenaar tussen de raderen van het tijdsgewricht

[Recensie] Deze zomer vierde Duitsland de 150e geboortedag van Emil Nolde. Het kleine Nolde Museum in Seebüll, dichtbij de Duits-Deense grens, zijn voormalige atelier-woonhuis, was gratis toegankelijk. Ook al regende het, het publiek kwam in grote getale naar het afgelegen museumpje nabij de Duitse Waddenzee. Zo lijkt Nolde, de bonkige en weinig vormvast geschoolde expressionist toch een publiekslieveling te zijn geworden.

Lees verder…

Barends & Pijnappel fotocollectie

Barends & Pijnappel fotocollectie

Een verworven subjectieve smaak

[Recensie] Grafisch vormgever Henrik Barends en zijn vrouw, vertaalster Anneke Pijnappel, hebben naast hun kleine uitgeverij Voetnoot ook een fotogalerie. Van daaruit legden ze een verzameling fotografie aan. Een riante keus uit hun meer dan 500 foto’s tellende collectie bundelden ze in een kloek boek, waarbij de goede smaak vrolijk met voeten getreden wordt.

Lees verder…

Was opa een nazi?

Was opa een nazi?

Graven in foute familieverledens

[Recensie] In Was opa een nazi? Speuren naar het oorlogsverleden, reiken Belgische oorlogshistorici en archivarissen nazaten van collaborateurs  sleutels aan voor de zoektocht naar het vaak onuitgesproken oorlogsverleden van hun (groot)ouders.

Behalve een praktische gids voor het doolhof aan lokale archieven, wordt vooraf een historische  context geschetst voor de speurder.

Lees verder…

Tijgerkop

Tijgerkop

Hoogspanning achter het luik

In haar non-fictie debuut Tijgerkop vertelt de Nederlands-Chinese schrijfster Mingfang Wang (1974) – en geen familie van Lulu Wang – over haar tropenjaren als horeca-onderneemster in Hilversum. Lees hier hoofdstuk 1 uit het boek.

[Recensie] Ze spreken meestal beroerd tot geen Nederlands. Houden vast aan hun eigen (eet)cultuur.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Elastic Graphics: The Work of Barends & Pijnappel

Elastic Graphics: The Work of Barends & Pijnappel

Elastische lettergymnastiek

[Recensie] Met een ware kiloknaller, een tweedelige monografie zet grafisch ontwerper Henrik Barends (1945) zijn oeuvre van 1961-2002 en 2002-2017 in de kijker. Als niemand anders het doet dan doet hij het toch gewoon zelf … als uitgever, die hij met Voetnoot tenslotte ook is. Dat klinkt ijdeler dan bedoeld.

Barends is namelijk sinds jaar en dag een meedenkend,

Lees verder…

Naar de haaien

Naar de haaien

Bang voor eigen boek?

Naar de haaien verscheen in 2013 in het Duits als Der Gang vor die Hünde (1931) en kwam nu uit als Duitse pocket met uitgebreide verantwoording.

Wat een onbekende, postume roman van de kinderboekschrijver Erich Kästner (1899-1974) lijkt is de ‘Urfassung’, de ongecensureerde, eerste versie van zijn ‘volwassenenroman’ Fabian (1932).

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

New Realities

New Realities

Fotografie als nieuwe, negentiende-eeuwse werkelijkheid

Met de zomerexpositie New Realities, Photography in the 19th Century, presenteert het Rijksmuseum Amsterdam (tot 18 september) een groots overzicht van de vroegste fotografie, zoals die zich na 1839 in allerlei gedaantes en richtingen ging ontwikkelen. De vermaarde vormgeefster, Irma Boom, ontwierp zowel tentoonstelling als catalogus, met daarin zelfs meer foto’s dan ‘op zaal’.

Lees verder…

De vlucht van de familie Simon

De vlucht van de familie Simon

Waarheen, waarvoor

[Recensie] In een lijvige familiegeschiedenis reconstrueert de Braziliaan Rafael Cardoso (1964) zijn (over)grootouders belevenissen voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Als links-liberale, intellectuele Joden moesten zij Duitsland ontvluchtten. Hun contacten in de culturele en politieke elite en ook een waardevolle kunstverzameling bleven achter. Onder aangenomen identiteiten bouwden ze in de Braziliaanse landbouw een nieuw bestaan op.

Lees verder…