Elastic Graphics: The Work of Barends & Pijnappel

Elastic Graphics: The Work of Barends & Pijnappel

Elastische lettergymnastiek

[Recensie] Met een ware kiloknaller, een tweedelige monografie zet grafisch ontwerper Henrik Barends (1945) zijn oeuvre van 1961-2002 en 2002-2017 in de kijker. Als niemand anders het doet dan doet hij het toch gewoon zelf … als uitgever, die hij met Voetnoot tenslotte ook is. Dat klinkt ijdeler dan bedoeld.

Barends is namelijk sinds jaar en dag een meedenkend,

Lees verder…

Naar de haaien

Naar de haaien

Bang voor eigen boek?

Naar de haaien verscheen in 2013 in het Duits als Der Gang vor die Hünde (1931) en kwam nu uit als Duitse pocket met uitgebreide verantwoording.

Wat een onbekende, postume roman van de kinderboekschrijver Erich Kästner (1899-1974) lijkt is de ‘Urfassung’, de ongecensureerde, eerste versie van zijn ‘volwassenenroman’ Fabian (1932).

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

New Realities

New Realities

Fotografie als nieuwe, negentiende-eeuwse werkelijkheid

Met de zomerexpositie New Realities, Photography in the 19th Century, presenteert het Rijksmuseum Amsterdam (tot 18 september) een groots overzicht van de vroegste fotografie, zoals die zich na 1839 in allerlei gedaantes en richtingen ging ontwikkelen. De vermaarde vormgeefster, Irma Boom, ontwierp zowel tentoonstelling als catalogus, met daarin zelfs meer foto’s dan ‘op zaal’.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

De vlucht van de familie Simon

De vlucht van de familie Simon

Waarheen, waarvoor

[Recensie] In een lijvige familiegeschiedenis reconstrueert de Braziliaan Rafael Cardoso (1964) zijn (over)grootouders belevenissen voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Als links-liberale, intellectuele Joden moesten zij Duitsland ontvluchtten. Hun contacten in de culturele en politieke elite en ook een waardevolle kunstverzameling bleven achter. Onder aangenomen identiteiten bouwden ze in de Braziliaanse landbouw een nieuw bestaan op.

Lees verder…

Demystified

Demystified

Demystificatie van de kleiovens

[Recensie] In vier delen – beschouwingen en vraaggesprekken – ‘demystificeert’ de Brits-Nederlands-Chinese kunstenaar Nick Renshaw (1967) het succes van het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Oisterwijk. Aanleiding voor dit gespecialiseerde, actueel vormgegeven boek is Renshaws Britse doctoraalscriptie.

Eind 2015 betrok het Europees Keramisch Werkcentrum een voormalig fabriekspand bij het spoor in Oisterwijk.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Großes Ey

Großes Ey

Kunst tussen warme broodjes en gebakken aardappeltjes

In de Duitse non-fictie biografie Großes Ey vertelt Ute Bales (1961) over Johanna Ey, een gescheiden bakkersvrouw die van 1916 tot 1947 in Düsseldorf een kunsthandel dreef. Dankzij haar kregen scharminkelige schilders als Otto Dix en Max Ernst hun eerste exposities. Zelf zou ze nooit van hun roem profiteren.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Van de dingen en het leven

Van de dingen en het leven

Het sieraad als bezielde batterij

[Recensie] Ondanks de Couperusiaanse titel Van de dingen en het leven draait deze dunne essaybundel weliswaar om (niet meer zo piepjonge) mensen maar vooral om het kunstenaarssieraad. Ward Schrijver, zakelijk en levenspartner van Rob Koudijs legt in 58 pagina’s uit wat hun nu tien jaar bestaande sieraadgalerie in de Amsterdamse Jordaan drijft: bezieling.

Lees verder…

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Report 9

Report 9

De betovering van het banale

[Recensie] Voor de Amsterdamse fotograaf Theo Niekus is het Damrak, grofweg tussen het Centraal Station en de Dam, zijn natuurlijke habitat. In een (on)regelmatige publicatie, Report, die het midden houdt tussen een fotoboekje en een tijdschrift doet hij woordloos verslag van wat zijn camera ziet.

Waarom committeert een fotograaf als Niekus zich jarenlang aan vrijwel één nogal lelijke locatie?

Lees verder…

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Pierre Janssen

Pierre Janssen

Zeer lange man met zeer grote missie

[Recensie] Tien jaar na zijn overlijden eren de stedelijke musea van Schiedam en Arnhem hun bevlogen  directeur Pierre Janssen (1926-2007) elk met een tentoonstelling. Zijn grote bekendheid dankte Janssen aan zijn tv-optredens, waardoor hij generaties Nederlanders onbevangen naar beeldende kunst leerde kijken. In dezelfde geest schreef kunsthistorica Petra Timmer een discrete maar toch openhartige biografie,

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Statt etwas oder Der letzte Rank

Statt etwas oder Der letzte Rank

Bijna voltooid mensenleven zoekt beslissende wending

[Recensie] Na het overlijden van Nobelprijswinnaar Günter Grass (1927-2015) geldt zijn leeftijdsgenoot Martin Walser (90) als ‘Der Grand Old Man’ van de hedendaagse Duitse letterkunde. Zijn jongste boek Statt etwas oder Der letzte Rank heet een roman te zijn maar lijkt dat – al lezende – steeds net niet te willen worden.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling: