Geaarde Kunst, door de staat gekocht ’40-’45

Geaarde Kunst, door de staat gekocht  ’40-’45

Geaarde kunst als twijfelachtige cultuurliefde

13.636 euro besteedde de Afdeling Beeldende Kunsten van het Departement van Volksvoorlichting en Kunsten (DVK) in de oorlogsjaren aan de aankoop en subsidiëring van Nederlandse kunst en kunstenaars. Dat is drie keer zoveel als in de jaren dertig. Die ‘cultuurliefde’ van de overheid lijkt sympathieker dan ze in werkelijkheid was. Om voor ondersteuning in aanmerking te komen moesten kunstenaars lid worden van de Kultuurkamer.

Lees verder...

Klei!/Clay!

Klei!/Clay!

Keramiek is meer dan klei

[Recensie] Het sterke aan Klei!/Clay!, een overzichtstentoonstelling van (bijna) 100 jaar keramiek van de Rietveld Academie in het Gemeentemuseum Den Haag, waarbij deze catalogus verscheen, is dat de traditionele vazen, kommen, potten en autonome objecten a-chronologisch en zonder dwingende thematiek worden geëxposeerd. Men legt prikkelende dwarsverbanden tussen de vroege bescheiden functionele keramiek met illustratieve decoraties en de recentere veel grotere figuratieve,

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Beoordeling:

Tegendraads modern, een bevrijdend alternatief voor de strenge Goed Wonen norm

Tegendraads modern, een bevrijdend alternatief voor de strenge Goed Wonen norm

Vormgeving uit de wederopbouw – Tegendraads modern werd populair modern

[Recensie] Pas na zijn pensionering bij de Universiteit van Leiden gaf vormgevingshistoricus André Koch toe aan nostalgische gevoelens om het veronachtzaamde “tegendraadse design” uit zijn jongensjaren in een Rotterdamse tuinstad vakmatig te duiden – als anti-canon. Het leverde – zeker voor 50+ers – een feest der herkenning op.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Gasten van de Führer

Gasten van de Führer

Zwarte uitwijkelingen

[Recensie] Begin september 1944 raakte Noord-Duitsland overspoeld door zo’n zestigduizend Nederlandse en Belgische vluchtelingen: collaborateurs. Nadat de Geallieerden Europa van nazi-Duitsland bevrijdden wilden zij ontkomen aan een afrekening. Ze belandden in en om Lüneburg in rommelige opvangkampen waar ze veelal aan hun lot werden overgelaten. Ondertussen raakten de Belgische leiders verwikkeld in een onderlinge machtsstrijd. Rosine De Dijn belicht de menselijke kant van deze Belgische ‘zwarte uitwijkelingen.’

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Copier compleet – Het oeuvre van A.D. Copier 1901-1991

Copier compleet – Het oeuvre van A.D. Copier 1901-1991

Glasman Copier bouwde een sterk merk

[Recensie] 1955. Een kalende man met vlinderdasje in een sportief colbert kijkt letterlijk over de schouder van een glasslijper heen of alles wel goed verloopt. Linkerhand in de zak. Zijn vorsende blik suggereert dat hem niets ontgaat. Hier staat A.D. (Andries) Copier (1901-1991) ontwerper, toegepast kunstenaar maar ook manager die het Nederlands gebruiks- en sierglas van Leerdam tot een 20ste eeuw begrip maakte.

Lees verder...

Cacao- en chocoladefabriek C.J. van Houten & Zn. 1815-1971

Cacao- en chocoladefabriek C.J. van Houten & Zn. 1815-1971

Weesper wereldmerk in chocola. De effectieve reclamecampagnes voor Van Houten

[Recensie] Пить какао ван Хаутен! (Petjtje kakao Van-Goeten: Drinkt Van Houten chocola!) Die reclameleus slaakte een Russische ter dood veroordeelde op het schavot. Althans, de de Sovet-Russische agit-prop dichter/copywriter Wladimir Majakoswki (1893-1930) laat hem dat zeggen in zijn befaamde, ronkende gedicht Wolk in Broek (1920-30).

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Weverij De Ploeg, ontwerpers aan het woord

Weverij De Ploeg, ontwerpers aan het woord

Weverij de Ploeg: humaan tot in de vezels. Met liefde verweven idealen

[Recensie] Ook na sluiting van de weverij te Bergeyk (2007) door de nieuwe eigenaar, Artex/Hunter-Douglas, geniet De Ploeg in Nederlandse designkringen een bijna onaantastbare status.

Werkelijk “alles” leek aan het Noord-Brabantse bedrijf te deugen. Ondanks zakelijke en artistieke spanningen stimuleerden directie, art-directors en ontwerpers samen de ontwikkeling van mooie,

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Beoordeling:

Snelwegverhalen

Snelwegverhalen

Verkenningen, weg van de snelweg

[Recensie] Er is een Nederland dat we dagelijks bereizen zonder het goed te kennen: ons snelwegstelsel met een slordig a-toeristisch Umfeld. Daar vinden we eenvormige industrieparken meubelboulevards, Malle Pietjes, wegrestaurants, ecoducten, tankstations, verkeerscentrales, Oost-Europese automarkten, pretparken. Hier en daar oogluikend toegestane overnachtingsplaatsen annex erotische afwerkplekken. Veel balletjes gehakt en schnitzels maar weinig verse groente.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Grafisch Geluk – 100 jaar grafische vormgeving NL

Grafisch Geluk – 100 jaar grafische vormgeving NL

Pareltjes van Steendrukkerij De Jong

Wat hebben affiches met een strijdvaardige socialist, een ‘razendlekker’ sinasdrankje en een likkebaardende maansikkel gemeen? Ze rolden ooit van de lithopersen van de legendarische Steendrukkerij de Jong in Hilversum. Maar ook de daar gevestigde televisie bracht pareltjes van grafische, meer dynamische vormgeving voort.

Museum Hilversum exposeerde hoogtepunten uit een eeuw Nederlandse affichekunst en tv-vormgeving,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De art deco van Ella Riemersma, 1903-1993, ilustratrice en boekbandontwerpster

De art deco van Ella Riemersma, 1903-1993, ilustratrice en boekbandontwerpster

Heerlijke kijkfeestjes

[Recensie] De illustratrice Ella Riemersma deed veel in de korte tijdspanne van twaalf jaar. Omdat zij na haar huwelijk in 1932 abupt met illustreren en ontwerpen stopte, raakte zij – anders dan verwante tijdgenoten Rie Cramer en Anton Pieck – alras in de vergetelheid.

Het relaas dat boekliefhebber Peter van Dam schreef over zijn driftige zoektocht naar het leven van Riemersma is het allermooiste aan De art deco van Ella Riemersma,

Lees verder...