Judas

Judas

Manipulatie boven een bord andijvie

[Recensie] De onbedoelde, nieuwe onverbiddelijke bestseller Judas, een familiekroniek van Astrid Holleeder is zo’n boek dat (bijna) iedereen wil lezen. Zeker met het diabolische optreden van Willem Holleeder, de criminele broer van de schrijfster/juriste in College Tour nog op het netvlies. Dankzij deze serieuze, onvooringenomen aandacht ontpopte Holleeder zich als knuffelcrimineel.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

To be Continued

To be Continued

Geïnstitutionaliseerde anarchie

Kunstacademies kijken zelden om. Met hun per definitie veelbelovende studenten zijn ze vooral toekomstgericht. Ondanks de stuk of elf kunstonderwijsinstellingen in Nederland is (vak)literatuur over hun beleid zo goed als afwezig. Daarom is Jan van Adrichems opdrachtstudie To be Continued, over de geschiedenis van de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam toe te juichen. De degelijke geschiedschrijving staat haaks op de geïnstitutionaliseerde anarchie waarop ‘de Rietveld’ het patent heeft.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Leesbaar Amsterdam

Leesbaar Amsterdam

Het onleesbaarste boek

Niet alleen een ringbandboekje ook een A0 poster, als opvouwbare kaart, zelfs als wandvullend behang. Telkens met de grote stad Amsterdam erop. Verwoord in zo’n 500 literaire citaten; per straat, bebouwing, wegen, pleinen of een waterplas.

Het project Leesbaar Amsterdam is een initiatief van schrijvers/citaatverzamelaars Erik Nieuwenhuis en Louis Stiller met grafisch vormgever Yolanda Huntelaar die alle zinnen en citaten in de landkaart inpaste.

Lees verder...

Ceci n’est pas une copie

Ceci n’est pas une copie

Een originele kopie

Op Ceci n’est pas une copie, een Belgische expositie in CID Grand Hornu bij Mons (Bergen) gaat het om design, “tussen innovatie en imitatie.” Het gevaar om echt en nep te verwisselen en door de bomen het bos niet te zien is bedwongen door de duidelijke thema’s van samenstelster Chris Meplon. Ook in haar bij de expositie verschenen Frans-Engelstalige boek Ceci n’est pas une copie.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

1000 jaar Sinterklaas

1000 jaar Sinterklaas

De waarheid omtrent een steeds fletsere heilige met innemende kleurling

In Peter van Trigts kloeke boek 1000 jaar Sinterklaas… en nu het ware verhaal van St. Nicolaas en zijn knecht staan de Goedheiligman en de hoogst merkwaardige mythevormingen rondom hem centraal. Wie dacht alles over de Sint te weten valt van in net zoveel verbazingen als de hoeveelheid in d’één of and’re hoek geworpen pepernoten.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De Designfactor

De Designfactor

Design aan leek, liefhebber of opdrachtgever verklaard

[Recensie] Met zijn boek De Designfactor legt Lucas Verwey als een ‘design-for-dummies’ in gewone-mensen taal uit “waarom alles onweerstaanbaar wordt als het mooi en makkelijk is (ontworpen)”.

De term design dekt vele ladingen. Een kapper – met gevoel voor marketing en tijdgeest – noemt zich hairdesignstudio. Toch ontwerpt – designet

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De schuilplaats

De schuilplaats

‘Levensechte roman’ over de familie Boltanski

[Recensie] De Franse L’Obs-journalist Christophe Boltanski (1962) is de jongere neef van de beeldend kunstenaar Christian (1944). Deze maakt installaties met silhouetten, portretten van onbekenden en met hopen gedragen kleding. De associatie met concentratiekampen moge duidelijk zijn.

De van origine Oekraïens-Frans-joodse familie Boltanski vormde, ondanks hun oorlogstraumatiek, een – op zijn zachtst gezegd –

Lees verder...

Bartleby

Bartleby

De ondraaglijke zwaarte van een schrijversbestaan

[Recensie] In de geniale Amerikaanse sitcom Seinfeld (1989-1998) blijkt de opgewekte nietsnut Kramer ineens een kantoorbaan te hebben (https://www.youtube.com/watch?v=bU6m5UqLx9M). Niemand echter die hem daar aangenomen heeft. Op een mooie dag is hij namelijk gewoon bij ene firma Leland binnengestapt en daar achter een leeg bureau papierwerk gaan doen.

Lees verder...

The Responsible Object

The Responsible Object

Het verantwoordelijke object

Aanstaande zondag wordt tijdens de Dutch Design Week het boek The Responsible Object, A History of Design Ideology gepresenteerd, tijdens een symposium met dezelfde naam. Chris Reinewald las het boek en doet verslag.

De titel van de Engelstalige bundel The Responsible Object, A History of Design Ideology suggereert dat voorwerpen zich maatschappelijk verantwoord moeten voelen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Dierbaar/Cherished – Ra

Dierbaar/Cherished – Ra

Autobiografie van een sieraadgalerie

In oktober 1976 begon juwelierszoon en sieraadmaker Paul Derrez in Amsterdam een galerie voor hedendaagse sieraden van zijn collega’s en zichzelf. Hij noemde het Ra: naar de Egyptische godheid en als lettergreep van het woord sieraden. Na regelmatige eigen publicaties bij tentoonstellingen schreef Derrez nu de autobiografie van Ra, Dierbaar/Cherished 40 jaar galerie Ra gallery 40 years.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling: