Bartleby

Bartleby

De ondraaglijke zwaarte van een schrijversbestaan

[Recensie] In de geniale Amerikaanse sitcom Seinfeld (1989-1998) blijkt de opgewekte nietsnut Kramer ineens een kantoorbaan te hebben (https://www.youtube.com/watch?v=bU6m5UqLx9M). Niemand echter die hem daar aangenomen heeft. Op een mooie dag is hij namelijk gewoon bij ene firma Leland binnengestapt en daar achter een leeg bureau papierwerk gaan doen.

Lees verder...

The Responsible Object

The Responsible Object

Het verantwoordelijke object

Aanstaande zondag wordt tijdens de Dutch Design Week het boek The Responsible Object, A History of Design Ideology gepresenteerd, tijdens een symposium met dezelfde naam. Chris Reinewald las het boek en doet verslag.

De titel van de Engelstalige bundel The Responsible Object, A History of Design Ideology suggereert dat voorwerpen zich maatschappelijk verantwoord moeten voelen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Dierbaar/Cherished – Ra

Dierbaar/Cherished – Ra

Autobiografie van een sieraadgalerie

In oktober 1976 begon juwelierszoon en sieraadmaker Paul Derrez in Amsterdam een galerie voor hedendaagse sieraden van zijn collega’s en zichzelf. Hij noemde het Ra: naar de Egyptische godheid en als lettergreep van het woord sieraden. Na regelmatige eigen publicaties bij tentoonstellingen schreef Derrez nu de autobiografie van Ra, Dierbaar/Cherished 40 jaar galerie Ra gallery 40 years.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Sneu

Sneu

Wat als een grafisch ontwerper wel kan lezen én kan schrijven

[Recensie] Het is een publiek geheim dat grafisch ontwerpers niet (kunnen) lezen. Nu hoeft die gedeeltelijke of gehele leesblindheid geen ramp te zijn. Kijken doen ze namelijk wel als de beste. Wat wèl echt zeldzaam is zijn grafisch ontwerpers die met distantie en zelfspot naar hun ontwerpdiscipline en design-in-het-algemeen kunnen kijken.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Talking Ceramics

Talking Ceramics

Wie is er bang voor keramiek?

Het Sunday Morning@Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) sprak met voormalige EKWC-deelnemers over de uitdagingen en ergernissen van het materiaal keramiek. Resultaat is een ook uiterlijk kwetsbaar boek.

[Recensie] Beoordeel een boek nooit op het omslag. Maar in dit geval vertelt de fragiele, porseleinen cover van Talking Ceramics precies waar het over gaat.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Het geluid van gisteren

Het geluid van gisteren

Geluidsarcheologie

Kan het wat rustiger?! Er proberen hier mensen te slapen.

[Recensie] Het lijkt een rare cultuurwetenschap: onderzoeken welke straatgeluiden er ooit in binnensteden klonken. In de Angelsaksische wereld is geluidsarcheologie echter een serieuze vorm van ‘immaterieel erfgoed’. Een van de Nederlandse vertegenwoordigsters, Annelies Jacobs, las in archieven dat het ook vroeger in Amsterdam nooit echt rustig op straat was.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Ellsworth Kelly BLOEMlezing

Ellsworth Kelly BLOEMlezing

Ellworth Kelly’s vrolijke halfgeometrie, met gulzige ogen beschreven

Aanstaande zondag opent het hagelnieuwe privé-museum Voorlinden in Wassenaar onder andere met een grote expositie over Ellsworth Kelly (1923-2016), Amerikaans lyrisch-abstract schilder. Chris Reinewald bekeek voor De Leesclub van Alles de tentoonstelling en bijbehorende catalogus.

[Recensie] Centraal in expositie en catalogus over Ellsworth Kelly staat een vroeg,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Repressief liberalisme

Repressief liberalisme

Hoe Halbe Zijlstra de cultuursector repressief liberaliseerde

Cultuurstromen buiten de cultuursector

[Recensie] Een van de weinige denkers over de Nederlandse cultuurpolitiek is een Vlaming: Pascal Gielen. In zijn te weinig opgemerkte essaybundel Repressief liberalisme, Opstellen over creatieve arbeid, politiek en kunst ontvouwt Gielen belangrijke, actuele visies op ons cultuurbeleid.

Tot enige jaren geleden keek de politiek over het algemeen welwillend tegen cultuur aan: als het maar niet teveel kostte.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

V=Vorm, Nederlandse vormgeving 1940-1945

V=Vorm, Nederlandse vormgeving 1940-1945

Oorlogsvormgeving in vele tinten grijs

In veel standaardoverzichten over Nederlandse vormgeving ontbreekt de oorlogsperiode 1940-1945 omdat juist dan alle politieke en zo culturele verhoudingen zoek lijken. Yvonne Brentjens dook voor het eerst in die duistere periode en komt in V=Vormgeving met meer verrassende bevindingen dan twee andere boeken over WO2 en vormgeving.

Natuurlijk hoor je de artistiek hoog geachte,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Komt een paard de kroeg binnen

Komt een paard de kroeg binnen

De witz als pantser

Het helpt als je enige kennis van de actuele Israëlische politieke situatie – al dan niet met reden bezette gebieden, een permanente staat van tot de tanden gewapende vrede – hebt, wanneer je de zwartgallige roman van David Grossman leest. Schuilt in hem een toekomstige Nobelprijswinnaar?

Bijna als een monoloog – doorvlochten met terugblikken en kleine observaties –

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling: