De structuurverandering van het publieke domein

Habermas en het publieke domein

[Recensie] Niet echt sexy, die titel. En ook andere boektitels van de Duitse filosoof Jürgen Habermas (1929) zijn in beton gegoten. Alsof hij het erom doet, denk je na lezing van De structuurverandering van het publieke domein, zijn officiële debuut uit 1962. Want hierin betoogt Habermas hoezeer de publieke meningsvorming door commercialisering en marktdenken bedreigd wordt.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Zo kon het zijn

Zo kon het zijn

Lachen is taboe. Platonische gedichten van Cees Nooteboom

[Recensie] De dichter Cees Nooteboom heeft alles wat je van een dichter op leeftijd maar verwachten kunt. Zijn poëzie is gerijpt, dat wil zeggen diepzinnig in haar eenvoud, filosofisch van strekking en zelfs spiritueel. Nootebooms gedichten zijn muzikaal en leggen een technische beheersing aan de dag terwijl het oeuvre een overzichtelijke omvang heeft van enkele honderden bladzijden.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De esthetische revolutie

De esthetische revolutie

De evolutie van schoonheid

[Recensie] Waarom noemen we het werk van Vincent van Gogh kunst en het spreekwoordelijke zigeunermeisje op de gang van een hotel niet? Hoe komt het dat thrillers geen literatuur zijn, zelfs niet als het literaire thrillers worden genoemd? Waarom interviewen wij kunstenaars? Voor iemand uit de zeventiende eeuw of uit een andere cultuur zouden zulke vragen totaal onbegrijpelijk zijn.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Statische gedichten

Statische gedichten

Drink je zat in je vaas, kleine aster

[Recensie] Een duister dichter, die Benn. En toch ook een man van bloemen, daarin heeft vertaler en inleider Huub Beurskens gelijk. Zo stuitte ik in Statische gedichten op rozen, balsemien, asters, gele papaver, gentiaan, blauwe regen, narcis, clematis, seringen, gele papaver, anemoon en flox. Maar eerder dan de vrolijkheid van bruidsboeket of tafelversiering komt je van hier een zware geur van grafkransen tegemoet,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

1968: The Year That Rocked the World

1968: The Year That Rocked the World

Overal opstand tegen alles

[Recensie] Toen de Amerikaanse presidentskandidaat Robert Kennedy in 1968 de dichter Jevtoesjenko ontmoette en ze een toost uitbrachten, stond de Rus erop volgens goed gebruik de glazen stuk te smijten. Maar Kennedy vond ze te duur en liet goedkopere glazen komen. Die waren dikker, ze stuiterden op de vloer en braken niet. Het was geen goed voorteken.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Walter Benjamin. A Critical Life

Walter Benjamin. A Critical Life

Een eeuwige balling sterft aan de grens

[Recensie] In de herfst van 1931 zit Walter Benjamin tussen zijn boeken op een huurkamertje in Berlijn, met afbeeldingen van heiligen aan de muur. Hoewel zijn omstandigheden beroerd zijn en de toekomst er weinig rooskleurig uitziet, zou hij kunnen zeggen, zo meldt hij zijn vriend Scholem, “dat ik me voor het eerst van mijn leven volwassen voel.”

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De omzwervingen van jonker Harold

De omzwervingen van jonker Harold

Vrolijkheid met de dood voor ogen

[Recensie] Lord Byron was de eerste popster. Niet dat er begin negentiende eeuw al elektrisch versterkte muziek bestond, of dat hij op een podium stond te zingen, maar zijn aanstootgevende reputatie, de portretten die van hem rondgingen, zijn drank- en drugsgebruik en bizarre uitdossingen, zijn populariteit onder vrouwen en de breed uitgemeten schandalen maakten de androgyne dichter tot een cultfiguur en tot een voorloper van laat-twintigste-eeuwse helden als David Bowie,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: