Mythos

Mythos

Misinformatie en arrogantie in Griekse soap

[Recensie] Griekse mythen zijn altijd fascinerend geweest. De menselijkheid van de goden in de mythes blijft aanspreken en inspireren. De hoeveelheid jaloezie en romantische verhoudingen tussen alle goden doet niet onder voor die uit de gemiddelde soap. Hoe de goden creëren liefhebben, jaloers zijn, rouwen en wraak nemen is dan ook de basis voor vele hedendaagse verhalen en kunstwerken.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Ingelijfd

Ingelijfd

Boeken op de grens van wetenschap en SF

[Signalering] Drie boeken over het brein: een over het geheugen, een over het bewustzijn en een over het gekloonde brein. Het eerste boek heet Ingelijfd en is geschreven door Piet Allersma. Het gaat over een man met geheugenverlies die niks meer weet van zijn oude leven. “U moet wel doorademen meneer Stul,”

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Het tijdelijke leven

Het tijdelijke leven

Recente verhalenbundels

[Signalering] Twee boeken die mooie bezinnende verhalen bevatten. In het eerste boek Het tijdelijke leven van Eric Wasserman proberen gewone mensen een schijnbaar succesvol leven te lijden. Dit is echter maar schijn, achter gesloten deuren zijn deze mensen verre van volmaakt, van minnaressen tot drugsproblemen, al hun problemen zijn naar eigen zeggen ‘tijdelijk’. Wassermans personages zijn daarmee menselijker dan hen lief is en worden door de auteur meedogenloos uitgekleed en aan de lezer getoond,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Janssen

Janssen

Gedeeld leed is half leed

[Signalering] Een man gaat de laatste periode van zijn leven tegemoet. Deze bestaat vooral uit contemplatie over het leven met zijn kamergenoot en tegenpool Useel in het ziekenhuis. Janssen is bijvoorbeeld erg gelovig en Useel heeft een heel ander beeld van het leven na de dood. Er is maar een zekerheid; uiteindelijk zullen ze beiden niet lang meer leven.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Mazzel tov

Mazzel tov

De Joods-orthodoxe familie Schneider

[Recensie] Mazzel tov geeft een kijkje in een zeer afgesloten Joodse gemeenschap in Antwerpen. In de jaren ’80 werkte de Vlaamse schrijfster Margot Vanderstraeten tijdens haar studententijd lange tijd als bijles juf  bij de Joods-orthodoxe familie Schneider. De locatie is de Joodse wijk in Antwerpen. Mooi aan het boek is hoe het inzage geeft in verschillende gebruiken en gedachten van Joden.

Lees verder...